آموزش – آموزش استوری اینستاگرام [از صفر تا ۱۰۰]

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین برنامه های شبکه های اجتماعی به شمار می‌رود که با ویژگی استوری (Story)، کاربران زیادی را جذب خود کرده است. در ادامه آموزش استوری اینستاگرام را با هم مرور می‌کنیم.

یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌های اینستاگرام، بخش استوری آن است. این کمپانی سال پیش اظهار کرد که روزانه ۲۵۰ میلیون کاربر از استوری اینستاگرام استفاده می‌کنند. در واقع کاربران ترجیح می‌دهند به جای گذاشتن یک عکس در پست خود، از استوری استفاده کنند تا بتوانند تعدادی از عکس‌های موردنظرشان را به صورت اسلایدشو (Slideshow) نمایش دهند و در پایان روز این عکس‌ها ناپدید خواهند شد.

اگر به نظرتان این ویژگی آشنا می‌آید باید گفت که استوری بسیار شبیه ویژگی My Story در اسنپ‌ چت است. این در حالی است که در فیسبوک نیز شاهد چنین قابلیتی هستیم. با پلازامگ همراه باشید تا در ادامه هر آنچه که لازم است در بحث آموزش استوری اینستاگرام بدانیم را با هم مرور کنیم.

استوری خود را شبیه اسنپ‌ چت بسازید

استوری‌ها مجموعه موقتی از عکس‌ها و فیلم‌هایی هستند که به صورت اسلایدشو نمایش داده می‌شوند و درواقع بازگوکننده یک داستان هستند. برای ساختن یک استوری می‌بایست دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

  1. روی دکمه + که در گوشه بالا و سمت راست صفحه نمایش قرار دارد، ضربه بزنید و یا در فید خود به سمت چپ سوایپ کنید. همچنین می‌توان در صفحه اصلی با سوایپ کردن به سمت راست، استوری را به سرعت راه‌اندازی کنید.
  2. حال بر روی دکمه دایره شکل که در پایین صفحه نمایش قرار دارد ضربه بزنید تا عکس و یا ویدیوی موردنظر خود را بگیرید. اگر مایل هستید که عکس و یا ویدیویی را از قسمت گالری گوشی خود انتخاب کنید، در صفحه نمایش به سمت بالا سوایپ کرده و یا بر روی آیکون عکس که در گوشه پایین سمت چپ صفحه نمایش قرار دارد، ضربه بزنید. اپلیکیشن به صورت خودکار یک برچسب تاریخ به عکس شما اضافه خواهد کرد که می‌توانید آن را حذف کنید.
  3. در این قسمت می‌توان متنی را به عکس یا ویدیوی خود اضافه کرده و یا با استفاده از ابزار نقاشی آنها را ویرایش کنید. اگر بر روی آیکون قلم ضربه بزنید، سه مدل قلم برای شما نمایش داده خواهد شد. قلم سوم سبب می‌شود که نوشته شما به شکل یک تابلوی نئونی دیده شود.
  4. برای ذخیره کردن استوری خود، کافیست روی Done ضربه بزنید.
  5. برای آنکه بخواهید استوری خود را با بقیه به اشتراک بگذارید می‌بایست گزینه Add Your Story را انتخاب کنید. در این حالت اگر گزینه Save را انتخاب کرده باشید، عکس و فیلم موردنظر در گوشی شما ذخیره خواهد شد. اگر بر روی آیکون فلش ضربه بزنید می‌توانید عکس موردنظر و استوری خود را برای دوست موردنظرتان ارسال کنید. کافی است در قسمت Your Story تیک کنار افرادی را که تمایل دارید استوری خود را با آنها به اشتراک بگذارید را بزنید. این تصویر ارسالی به محض آنکه دوست شما آن را ببیند، ناپدید خواهد شد.

اینستاگرام/ Instagram

اگر تمایل دارید بیش از یک عکس و یا ویدیو را در استوری خود به اشتراک بگذارید تا مشابه اسلایدشو نمایش داده شوند، کافی است تمام مراحل بالا را مجددا تکرار کنید. هر عکسی که به استوری خود اضافه کنید برای ۲۴ ساعت در استوری شما نمایش داده می‌شود.

البته روش آسان‌تری نیز وجود دارد که بتوانید چندین عکس را در یک زمان به استوری خود اضافه کنید. کافی است به آیکون مجموعه عکس‌ها که در گوشه بالا سمت راست قرار دارد، مراجعه کنید. بر روی آن ضربه بزنید تا باز شود حال از مجموعه عکس‌های نمایش داده شده، آن‌دسته از عکس‌هایی را که مایل هستید در استوری به اشتراک بگذارید، انتخاب کنید. شما می‌توانید در هر بار تنها ۱۰ عکس را به صورت همزمان انتخاب کنید.

برای آنکه بخواهید هر عکسی را به صورت مجزا ویرایش کنید می‌بایست به صفحه Edit رفته و بر روی هر عکسی که تمایل دارید ویرایش کنید، ضربه بزنید.

عکس‌ها و ویدیویی را که در استوری خود به اشتراک گذاشته‌اید برای ۲۴ ساعت قابل رویت هستند. در این حالت یک دایره رنگی دور عکس پروفایل شما ظاهر می‌شود که فالورهایتان بدانند شما یک استوری گذاشته‌اید. گفتنی است که پس از به اشتراک گذاری یک استوری، عکس پروفایل شما در بالای فید فالورهایتان ظاهر می‌شود. حال کافی است که فالورهایتان روی عکس پروفایل شما ضربه بزنند تا بتوانند استوری شما را مشاهده کنند.

اگر از آن‌دسته افراد هستید که عادت دارند در دنیای مجازی چیزی را به اشتراک بگذارند که بعد از آن پشیمان می‌شوند، خبر خوب این است که استوری‌ها می‌توانند حذف شوند. کافی است روی علامت سه نقطه که در گوشه پایین سمت راست عکس و یا فیلمی که مایل هستید آن را حذف کنید، ضربه بزنید و سپس گزینه Delete را انتخاب کنید.

عکس‌های گالری و اسنپ‌ها را به استوری خود اضافه کنید

شما می‌توانید اسنپ‌های ذخیره شده از اسنپ‌چت و یا عکس‌های گالری خود را نیز به استوری اضافه کنید. پس از آنکه عکسی را در اسنپ‌چت گرفتید روی دکمه Download ضربه بزنید. این عکس در گالری تصاویر گوشی شما ذخیره خواهد شد. حال اگر تمایل دارید عکس‌هایی از گالری گوشی خود را در استوری اینستاگرام به اشتراک بگذارید، در مرحله ساخت استوری به سمت پایین سوایپ کنید. در این قسمت گالری عکس‌های جدید شما نمایش داده می‌شود که در میان آنها عکس‌های ذخیره شده از اسنپ‌چت نیز دیده می‌شود. روی عکس موردنظر خود ضربه زده و آن را انتخاب کنید.

ویژگی‌های بومرنگ، Hands-Free و ویدیوی لایو

اینستاگرام/ Instagram

اجازه دهید با بومرنگ (Boomerangs) شروع کنیم. بومرنگ ویژگی جالبی است که در آن ویدیوهای کوتاه با تکرار عقب و جلو شدن نمایش داده می‌شود. هر بومرنگی که در ۲۴ ساعت گذشته ساخته باشید را می‌توانید در استوری خود به نمایش بگذارید.

قرار نیست بومرنگ را توسط اپلیکیشن خاصی بسازید. اینستاگرام به تازگی این قابلیت را در استوری خود اضافه کرده است. برای ساختن یک بومرنگ در صفحه فید خود به سمت راست، سوایپ کنید. در این قسمت شما به دوربین استوری هدایت می‌شوید. در زیر دکمه ضبط ویدیو، علامت بومرنگ را مشاهده خواهید کرد. روی آن ضربه زده و ویدیوی کوتاه موردنظر خود را ضبط کنید.

دیگر لازم نیست برای ضبط یک ویدیو در اینستاگرام دکمه ضبط را فشرده و نگاه دارید. با استفاده از ویژگی Hands-Free می‌توان ویدیوی موردنظر خود را در فرمت دلخواه و بدون استفاده از دستان خود، ضبط کنید. بر روی دکمه Hands-Free ضربه زده و آن را نگاه دارید تا یک تایمر برای شما ظاهر شود. از حالا تا زمانی‌که ضبط ویدیو آغاز شود تنها ۳ ثانیه فرصت دارید.

شما می‌توانید در استوری اینستاگرام از ویژگی ویدیوی لایو نیز بهره ببرید. این ویژگی بسیار مشابه ویدیوی لایو در فیسبوک عمل می‌کند. تنها کافی است دوربین قسمت استوری را باز کرده و گزینه Live را انتخاب کنید. حال یک تگ لایو در زیر حباب استوری اینستاگرام شما ظاهر می‌شود که فالورهایتان را متوجه خواهد کرد که شما یک ویدیوی لایو به اشتراک گذاشته‌اید.

اینستاگرام/ Instagram

شما می‌توانید یکی از دوستان خود را نیز به لایوتان در استوری خود اضافه کنید. در این حالت هر دو کاربر می‌توانند از فیلترهای مختلفی استفاده کنند. اگر یکی از دوستانتان مشغول تماشای لایو استوری شما است و تمایل دارد که به ویدیوی لایو شما بپیوندد، این امکان برای او وجود دارد. هر کاربری که تمایل دارد به لایو دوست خود بپیوندد کافی است روی گزینه Request که در پایین صفحه نمایش قرار دارد، ضربه بزند. حال این درخواست در صفحه نمایش شما ظاهر شده و درصورتی‌که آن را بپذیرید صفحه نمایش به دو قسمت تقسیم شده و دوست شما نیز در این لایو نمایش داده می‌شود. البته اگر تمایل ندارید که در لایو خود فرد دیگری نیز وارد شود به‌راحتی می‌توانید این درخواست را رد کنید.

شما همچنین می‌توانید ویدیوی آرشیو شده فالورتان را مجددا تماشا کنید. کافی است روی گزینه Play که در زیر تصویر پروفایل کاربر موردنظر که در نوار استوری بالای فید شما قرار دارد، ضربه بزنید.

گزینه Rewind نیز اجازه می‌دهد که شما یک ویدیو را به طور معکوس و درحالتی که از انتها به اول نمایش داده می‌شود را به اشتراک بگذارید. این ویژگی ترفند جالبی است که می‌توانید با آن دوستان خود را سردرگم کنید.

استفاده از فیلترهای متفاوت در عکس‌ها

یکی از بهترین ویژگی‌های اسنپ‌چت قابلیت اضافه کردن فیلترها و برچسب‌های جالب به عکس است. استوری اینستاگرام نیز درحال حاضر از ویژگی‌های مشابهی بهره می‌برد. برای مثال پس از ثبت یک عکس یا ویدیو می‌توان فیلتر دلخواه خود را روی آن پیاده کرد.

در ویدیوهای لایو نیز می‌توان با انتخاب آیکون چهره که در گوشه پایین سمت راست قرار دارد، فیلتر موردنظر خود را روی ویدیوی لایوتان اعمال کنید. شما می‌توانید این فیلترها را قبل و یا در حین انتشار ویدیو به آن اضافه کنید.

اینستاگرام/ Instagram

درست همانند اسنپ‌چت، استوری امکان اضافه کردن فیلترهای واقعیت افزوده را به تصاویر نیز ایجاد کرده است. کافی است در قسمت استوری روی آیکون چهره خندان که در گوشه سمت راست قرار دارد، ضربه بزنید. در این حالت فیلترهای متنوع واقعیت افزوده از قبیل انواع تاج‌ها، گوش‌های کوالایی که تکان می‌خورند، صورت یک خرگوش و معادلات ریاضی که در اطراف سرتان در حال حرکت هستند، نمایش داده می‌شود. تنها کافی است روی فیلتر موردنظر خود ضربه زده و آن را روی چهره خود امتحان کنید. هرگاه فیلتر موردنظر خود را پیدا کردید از خود عکس بگیرید.

فیلترهای چهره روی چهره‌هایی که نزدیک به دوربین بوده، اعمال شده و در حالت دوربین عادی، بومرنگ، Hands-Free و ویدیوی Rewind نیز کار می‌کند.

پس از آنکه فیلتر موردنظر خود را انتخاب کردید، تعدادی استیکر نیز به تصویر خود اضافه کنید. دکمه استیکرها در کنار تکست‌باکس و ابزار نقاشی قرار دارد. بر روی آیکون چهره خندان ضربه زده و استوری خود را با استیکرهای سفارشی زیباتر از قبل کنید. هرگاه یک استیکر را اضافه کردید می‌توانید آن را جابه‌جا کرده و یا تغییر سایز دهید و سپس استیکر بعدی را اضافه کنید.

اینستاگرام به صورت پیوسته استیکرهای جدیدی را به اپلیکیشن خود اضافه می‌کند، برخی از این استیکرها عبارتند از: آب و هوا، نمایش زمان، تعطیلات، روزهای هفته، تگ‌های مکان‌های مختلف، عینک‌های آفتابی، کلاه‌های جالب و ایموجی‌ها.

اینستاگرام/ Instagram

شما همچنین می‌توانید چهره دوست خود و یا چهره خود را با یک استیکر جابه‌جا کنید. یک عکس و یا ویدیو ضبط کرده و سپس روی آیکون چهره خندان ضربه بزنید. حال روی گزینه استیکر با آیکون دوربین ضربه بزنید. در این حالت دوربین باز شده و شما می‌توانید یک عکس سلفی از خود بگیرید. روی دایره سفیدرنگ که در زیر چهره‌تان قرار دارد، ضربه زده تا عکس ثبت شود.

انگشت خود را روی عکس سلفی خود نگه دارید تا مرزهای اطراف چهره محو شوند. حال می‌توانید مطابق هر استیکر دیگر، این عکس را نیز دستکاری کنید.

یکی دیگر از استیکرها، گزینه هشتگ است. کافی است روی گزینه Hashtag ضربه زده و آن را با هشتگ خود شخصی‌سازی کنید. همچنین می‌توانید هشتگی به متن معمولی خود در استوری اضافه کنید که قابلیت کلیک کردن نیز داشته باشد. در ادامه ترفندهای لازم برای اضافه کردن یک استیکر به پست‌ها را با هم مرور خواهیم کرد:

  • در کادر جستجو عبارت Accessories را بنویسید تا استیکرهایی که به صورت لایه‌ای روی چهره قرار می‌گیرند را دریافت کنید.
  • اگر از یکسری استیکر موردعلاقه‌تان به صورت مکرر استفاده می‌کنید می‌توانید با ضربه زدن روی آیکون چهره خندان و سپس سوایپ کردن به سمت راست، به استیکرهای موردعلاقه خود دسترسی پیدا کنید. در این پنجره آخرین استیکرهایی را که از آنها استفاده کرده‌اید، نمایش داده می‌شود.
  • اگر عبارت Effects را جستجو کنید، کلیه استیکرهای مربوط به آتش‌بازی، جرقه، انفجار و زرق و برق‌هایی که مرتبط با موضوع استوری شما است، نمایش داده می‌شود.
  • اگر لغت Peekers را جستجو کنید، یکسری از استیکرهایی که به سرعت نمایش داده و سپس ناپدید می‌شوند برای شما ظاهر خواهد شد.
  • اگر تمایل دارید که استیکری در قسمت مشخصی از ویدیو یا بومرنگ نمایش داده شود می‌توان آن را پین کرد. کافی است استیکر را در قسمت موردنظر جایگذاری کرده و سپس روی آن ضربه زده و آن را نگاه دارید. در این قسمت گزینه‌ای مربوط به پین کردن ظاهر خواهد شد که می‌بایست روی Pin ضربه بزنید. شما می‌توانید هر تعداد استیکری که مایل هستید را روی یک ویدیو پین کنید.

اینستاگرام/ Instagram

  • GIFs ها روش جالبی هستند که بتوان یک پست جالب را در فیسبوک به اشتراک گذاشت. اینستاگرام نیز از فیسبوک پیروی کرده و کاربران می‌توانند در پست‌های خود از فایل‌های GIF نیز استفاده کنند. برای آنکه یک استیکر GIF را به پست خود اضافه کنید به قسمت استیکر مراجعه کرده و روی آیکون GIF ضربه بزنید. در این قسمت کتابخانه‌ای از عکس‌های متحرک باز خواهد شد، کافی است از هر کدام که خوشتان آمد روی آن ضربه بزنید تا مشابه هر استیکر دیگری به عکس شما اضافه شود.
  • پس از آنکه استیکر موردنظر خود را اضافه کردید برای نوشتن متن، به‌آسانی روی آیکون تکست که در گوشه بالا سمت راست صفحه نمایش قرار دارد، ضربه زده و همچنین رنگ قلم موردنظر خود را انتخاب کنید. اگر رنگ‌هایی که مشاهده می‌کنید، موردعلاقه شما نیستند ناامید نشوید؛ کافی است روی پالت رنگ به سمت چپ سوایپ کنید تا رنگ‌های بیشتری را ببینید.

از استیکرهای مربوط به تاریخ استفاده کنیم

اینستاگرام/ Instagram

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، عکس‌های قدیمی‌تر موجود در گالری گوشی به صورت اتوماتیک برچسب تاریخ می‌گیرند. شما می‌توانید به‌واسطه درگ کردن این استیکر، آن را جابه‌جا کنید و یا با ضربه زدن روی آن، رنگ این استیکر را عوض کنید. اگر هم به طور کل قصد دارید این پرچسب را از روی عکس خود حذف کنید کافی است روی آن ضربه زده و به آیکون سطل آشغالی که در پایین صفحه نمایش قرار دارد، درگ کنید.

از ابزار نقاشی کمک بگیرید

اگر تمایل ندارید که تنها یک عکس را با بقیه به اشتراک بگذارید و بیشتر مایل هستید یک بوم برای نقاشی و یا نوشتن در اختیار داشته باشید، کافی است پس از آنکه عکس موردنظر خود را گرفتید، به قسمت ابزار نقاشی مراجعه کنید. رنگ موردنظر خود را انتخاب کرده و سپس انگشت خود را روی قسمتی از عکس که تمایل دارید، بگذارید. انگشت خود را نگه دارید تا رنگ موردنظر خیلی آرام صفحه نمایش شما را پر کرده و تمام عکس شما را کاور کند. حال یک بوم خالی دراختیار خواهید داشت.

اینستاگرام/ Instagram

شما می‌توانید این بوم را با نقطه‌های پولکی و راه راه پر کنید. روی ابزار نقاشی (Drawing Tool) ضربه زده و سپس روی ماژیک نوک داری (pointed marker) که در بالای صفحه نمایش قرار دارد، ضربه بزنید. رنگ موردعلاقه خود را انتخاب کرده و سپس روی گزینه سه نقطه که در گوشه پایین سمت چپ صفحه نمایش قرار دارد، ضربه بزنید. برای تنظیم میزان ضخامت نوک ماژیک، از خطی که در بالای صفحه نمایش دیده می‌شود کمک بگیرید. اگر تمایل دارید که روی بوم خود، از نقطه‌های پولکی استفاده کنید کافی است تنها با انگشت خود بر هر قسمتی از عکس که مایل هستید ضربه بزنید. اگر می‌خواهید نقطه‌های بزرگ‌تری داشته باشید، انگشت خود را روی صفحه نمایش نگاه دارید.

برای ایجاد راه‌راه روی عکس نیز می‌بایست به جای استفاده از pointed marker از ماژیک زاویه‌دار (angled marker) استفاده کرد. حال روی صفحه نمایش ضربه بزنید تا خطوط راه‌راه کوچک زیبایی روی عکس شما ظاهر شود.

شما می‌توانید از ابزار پاک‌کن نیز کمک بگیرید. عکس مورد نظر خود را گرفته و با رنگ موردنظر آن را بپوشانید. حال کافی است با استفاده از پاک‌کن، مقدار کمی از عکس را پاک کنید تا تصویر زیر آن مشخص شود.

برخی از کاربران اینستاگرام از نقطه‌های پولکی شکل برای حباب‌های فکری در عکس خود استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید یک نقطه پولکی بزرگ بالای سر فرد موردنظر خود در عکس ایجاد کنید و سپس چند نقطه کوچک‌تر را در دنباله این حباب فکری بگذارید. داخل این حباب فکری را می‌توان با متن و یا ایموجی پر کرد.

اینستاگرام/ Instagram

داستان خود را بنویسید

اگر تمایل ندارید که از عکسی در استوری خود استفاده کنید، می‌توانید استوری خود را بنویسید. آیکون دوربین را باز کرده و روی گزینه Type که در زیر دکمه ضبط قرار دارد، ضربه بزنید. حال روی صفحه نمایش ضربه زده و آیکون بیضی شکلی که در بالای صفحه نمایش قرار دارد را انتخاب کنید تا نوع فونت موردنظر خود را مشخص کنید. برای انتخاب رنگ پس‌زمینه روی آیکون دایره شکل ضربه بزنید. شما همچنین می‌توانید روی آیکون دوربین ضربه زده و یک عکس را برای پس‌زمینه خود انتخاب کنید، البته اگر مایل باشید.

اینستاگرام/ Instagram

دوستان خود را تگ کنید

وقتی متن موردنظر خود را به استوری اضافه کردید، در آخر لازم است تا با استفاده از علامت @ فردی را تگ کنید. اگر آن شخص را قبلا فالو کرده باشید، این آیکون ظاهر خواهد شد. تنها کافی است روی آن ضربه بزنید تا فرد موردنظر روی استوری شما تگ شود. تگ سبب می‌شود که یک لینک فعال به پروفایل کاربر موردنظر ایجاد شود. شما می‌توانید حداکثر ۱۰ نفر را به صورت همزمان تگ کنید.

هرگاه شما فردی را تگ کردید، این شخص در قسمت دایرکت خود متوجه خواهد شد. بنابراین این روش مناسبی خواهد بود که دوستان خود را از این طریق از استوری خود آگاه کنید. اگر کاربری را منشن (mention) کردید که شما را فالو نمی‌کند، نوتفیکیشنی در پیام‌های خود در این باره دریافت خواهد کرد.

استوری‌ها را از طریق دایرکت با دیگران به اشتراک بگذارید

شما می‌توانید استوری دیگر کاربران را نیز با بقیه به اشتراک بگذارید. کافی است روی آیکون دایرکت که در گوشه پایین سمت راست صفحه نمایش استوری قرار دارد، ضربه بزنید. سپس آن دوستی را که مایل هستید این استوری را با او به اشتراک بگذارید، انتخاب کرده، پیغامی برای او بنویسید و سپس روی گزینه Send ضربه بزنید.

هرگاه برای شما یک استوری ارسال شد، این استوری در قسمت پیام‌های دایرکت ذخیره می‌شود. فورا آن را باز کنید چرا که بعد از گذشت ۲۴ ساعت، استوری ناپدید شده و دیگر قادر نخواهید بود آن را ببینید.

اینستاگرام/ Instagram

اگر تمایل ندارید دیگران استوری شما را با بقیه فالورهای خود به اشتراک بگذارند، می‌بایست قابلیت به اشتراک گذاری را در این مورد غیرفعال کنید. در منوی تنظیمات به بخش تنظیمات استوری رفته و سپس گزینه Allow Sharing را غیرفعال کنید.

جستجو در استوری‌ها کار راحتی است

هدایت کردن مسیر نمایش یک استوری بسیار ساده است. اگر در هنگام نمایش یک استوری، به سمت راست سوایپ کنید به استوری فرد قبلی هدایت می‌شوید و درحالتی‌که به سمت چپ سوایپ کنید، استوری فرد بعدی را مشاهده خواهید کرد. برای پریدن از روی یک عکس و یا ویدیو نیز کافی است با انگشت خود روی صفحه نمایش ضربه بزنید.

اگر تمایل دارید روی یک عکس بیشتر بمانید، می‌توانید با ضربه زدن و نگه داشتن انگشت خود روی عکس، آن را متوقف کنید. برای آنکه نمایش استوری مجددا از سرگرفته شود تنها انگشت خود را بردارید. این روش در مورد ویدیو هم صدق می‌کند. اگر انگشت خود را برای مدت زمان بیشتری روی یک ویدیو نگه دارید، ویدیو متوقف می‌شود. برای آنکه پخش ویدیو مجددا آغاز شود، انگشت خود را روی صفحه نمایش در مسیرهای کوتاه به سمت جلو و عقب بکشید.

می‌توانید استوری‌ها را در وبسایت Instagram.com هم مشاهده کنید

زمانی تنها قادر بودید که استوری‌ها را تنها از اپلیکیشن موبایل اینستاگرام ببینید. اما در حال حاضر می‌توان استوری‌ها را در وبسایت Instagram.com نیز مشاهده کرد. البته هدایت و ناوبری استوری‌ها در نسخه آنلاین آن کمی با اپلیکیشن موبایل آن تفاوت دارد. روی یک استوری کلیک کنید تا باز شود. حال اگر می‌خواهید این استوری را رد کرده و یا به استوری فرد بعدی هدایت شوید می‌بایست روی فلش‌های سمت راست و چپ صفحه نمایش، کلیک کنید. البته اضافه کردن و ذخیره کردن یک استوری در وبسایت Instagram.com دقیقا مشابه نسخه اپلیکیشن موبایل آن است.

ترتیب نمایش استوری‌ها در فید شما به چه صورت است؟

اینستاگرام/ Instagram

در پاسخ به این سوال باید گفت که فید استوری‌ها را براساس چند فاکتور مشخص مرتب می‌کند. برای مثال اگر فردی را بیصدا (Mute) کرده باشید، استوری آن به عنوان آخرین استوری در فید شما نمایش داده می‌شود.

فاکتور بعدی خود اینستاگرام است. اینستاگرام سیستمی دارد که پیش‌بینی می‌کند شما دوست دارید چه چیزی را ببینید. خارج از افرادی که فالو کرده‌اید و سیستم اینستاگرام که تشخیص می‌دهد چه چیزی دوست دارید ببینید، استوری‌ها براساس زمان مرتب می‌شوند. هر کس که به‌تازگی استوری گذاشته باشد، در فید اول نمایش داده می‌شود.

اگر اینستاگرام درمورد پیش‌بینی‌های خود اشتباه می‌کند، ممکن است برخی از استوری‌ها را از دست بدهید. تا آنجا که مشخص است در حال حاضر هیچ روشی برای شخصی‌سازی کردن فید استوری وجود ندارد.

به استوری‌ها با نوشته یا عکس پاسخ دهید

در پایین استوری دوست شما مکانی برای نوشتن یک پیام وجود دارد. شما همچنین می‌توانید عکس‌العمل‌های بصری خود را با ارسال عکس و یا ویدیو نشان دهید. کافی است روی آیکون دوربین ضربه زده و سپس از خود عکس بگیرید و یا بومرنگ، ویدیو و یا ویدیوی معکوس (Rewind) ضبط کنید. شما می‌توانید این پاسخ تصویری خود را به استیکر، فیلتر و یا ابزار نقاشی مزین کنید.

اینستاگرام/ Instagram

علاوه براین پاسخ شما به صورت خودکار شامل یک برچسب تصویر استوری است که می‌توانید آن را جابه‌جا کرده و یا تزئین کرد. پس از اتمام کار روی گزینه Send ضربه بزنید. پاسخ شما به اینباکس دوستتان ارسال خواهد شد.

قابل ذکر است امکان پاسخ تنها در مواقعی کار می‌کند که کاربر قابلیت کامنت‌گذاری روی استوری‌های خود را فعال کرده باشد.

استوری افراد مزاحم را مسدود کنید

اگر هر بار که فید اینستاگرام خود را باز می‌کنید، استوری فردی را می‌بینید که چندان به آن تمایل ندارید به‌راحتی می‌توانید آن را بیصدا (Mute) کنید. بر روی آیکون استوری آن شخص ضربه زده و انگشت خود را نگه دارید. حال پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که در آن گزینه‌ای برای Mute کردن آن فرد وجود دارد.

بیصدا کردن (Mute) سبب نمی‌شود که کل استوری از دید شما پنهان شود درواقع شما با Mute کردن فردی که موردعلاقه شما نیست، سبب می‌شوید که استوری آن به عنوان آخرین استوری نمایش داده شود. این استوری هرگز به صورت اتوماتیک پخش نخواهد شد مگر آنکه بر روی آن ضربه بزنید. هرگاه قصد داشتید که فردی را از حالت Mute خارج کنید تا استوری آن مطابق حالت عادی نمایش داده شود، می‌بایست این کار را به صورت دستی انجام دهید. کافی است بر روی آیکون استوری فرد موردنظر ضربه زده و انگشت خود را نگاه دارید و گزینه Unmute را انتخاب کنید.

مشخص کنید چه کسانی می‌توانند استوری شما را ببینند

اینستاگرام/ Instagram

شما می‌توانید به‌سادگی تعیین کنید که چه افرادی می‌توانند استوری شما را ببینند درحالی‌که تعدادی دیگر را از دیدن استوری خود محروم می‌کنید. به پروفایل خود در اینستاگرام رفته و درصورتی‌که گوشی شما آیفون است بر روی علامت خورشید و در اندروید بر روی علامت سه نقطه که در گوشه بالا سمت راست قرار دارد، ضربه بزنید. از منوی باز شده گزینه Story Settings را انتخاب کرده و سپس روی عبارت Hide My Story From ضربه بزنید. حال نام کاربرانی را که مایل نیستید استوری شما را ببینند، علامت زده و سپس روی Done ضربه بزنید. این افراد همچنان می‌توانند پست‌ها و پروفایل شما را ببینند اما به استوری شما دسترسی نخواهند داشت.

علاوه براین می‌توانید تعیین کنید که چه کسانی نمی‌توانند روی استوری شما برایتان پیام ارسال کنند. به پروفایل خود رفته و در قسمت تنظیمات که در گوشه بالا سمت راست قرار دارد، ضربه بزنید. در قسمت Story Settings می‌توانید گزینه Everyone را انتخاب کنید که در این حالت همه می‌توانند در استوری شما برایتان پیام ارسال کنند. اما اگر گزینه People You Follow را انتخاب کنید تنها افرادی قادر به ارسال پیام روی استوری شما هستند که آنها را فالو کرده باشید. درصورتیکه گزینه Off را انتخاب کنید، هیچکس نخواهد توانست برای شما در استوری، پیام ارسال کند.

کامنت‌های خود را محدود کنید

اگر تمایل دارید افرادی که از آنها متنفر هستید پست‌ها و استوری‌های شما را ببینند اما نتوانند برای شما پیغامی ارسال کنند، به‌راحتی می‌توانید از ارسال پیام آنها ممانعت کنید.

بر روی آیکون خود که در گوشه پایین سمت راست صفحه نمایش قرار دارد، ضربه بزنید و سپس مسیر Menu > Comments option > Allow Comments From را طی کنید. در این قسمت گروهی از فالورهایتان را که مایل هستید از آنها پیامی برای شما ارسال شود را انتخاب کنید. در قسمت Comments > Block Comments From می‌توانید کامنت‌های افرادی را که مایل نیستید، مسدود کنید. حال در نوار جستجو نام فرد موردنظر را جستجو کرده و در پروفایل آن روی Block button ضربه بزنید.

استوری‌‎های خود را برای همیشه ذخیره کنید

اینستاگرام/ Instagram

اگر به یکی از استوری‌های خود خیلی علاقه دارید و دوست ندارید که آن را از دست بدهید کافی است آن را برای خود دانلود کنید. استوری خود را باز کرده و روی علامت سه نقطه که در گوشه پایین سمت راست قرار دارد، ضربه بزنید. حال گزینه Save Photo را انتخاب کنید.

شما می‌توانید استوری‌های خود را به صورت اتوماتیک در گالری گوشی خود ذخیره کنید. در صفحه پروفایل خود روی Menu ضربه بزنید. حال Story Settings را انتخاب کنید. در زیر عنوان Camera، گزینه Always Save Photos and Videos را در حالت فعال قرار دهید. همچنین می‌توانید در صفحه استوری، روی علامت چرخ‌دنده ضربه زده و گزینه Always Save Photos and Videos را روشن کنید. از این پس هرگاه که یک استوری ساختید، تصاویر و ویدیوها به صورت اتوماتیک در گالری گوشی شما ذخیره خواهد شد. البته در iOS این امکان وجود دارد که کاربر کل استوری خود را به عنوان یک ویدیو در گالری گوشی خود ذخیره کند.

استوری خود را به عنوان یک پست عادی به اشتراک بگذارید

اگر قصد دارید که همه فالورها عکس‌ها و ویدیوهای به‌کار رفته در استوری شما را برای همیشه ببینند، می‌توانید آنها را به عنوان یک پست عادی به اشتراک بگذارید. استوری خود را باز کرده و روی علامت سه نقطه که در گوشه پایین سمت راست قرار دارد، ضربه بزنید. حال گزینه Share as Post را انتخاب کنید. شما می‌توانید به این تصاویر، فیلتر، کپشن، لوکیشن و برچسب نیز اضافه کنید. پس از اتمام کار خود روی گزینه Share ضربه بزنید.

حال این عکس و ویدیو در صفحه پروفایل شما در کنار سایر پست‌های معمولی دیگر، نمایش داده می‌شود. در نظر داشته باشید در این قسمت اقدامات امنیتی که در بخش استوری وجود دارد، قابل استفاده نیست و همه فالورها قادر به دیدن این پست‌ها خواهند بود.

همچنین می‌توانید استوری خود را آرشیو کرده و یا آن را در دسته استوری‌های محبوب خود، برجسته و مشخص سازید.

بررسی کنید که چه کسی استوری شما را دیده است

اینستاگرام/ Instagram

اگر کنجکاو هستید که بدانید چه کسی استوری شما را دیده است، کافی است در استوری خود به سمت بالا سوایپ کنید. در پایین صفحه نمایش تعداد و نام کاربرانی که استوری شما را دیده‌اند، نمایش داده می‌شود. اگر از تعداد پایین بینندگان استوری خود احساس خجالت می‌کنید باید بگوییم که این اطلاعات را تنها خود شما قادر به دیدن آن هستید.

اگر در این لیست نام کاربری را مشاهده کردید که دوست ندارید استوری‌های شما را ببیند، کافی است روی علامت سه نقطه که در کنار اسم آن فرد وجود دارد ضربه زده و گزینه [Hide Story From [username را انتخاب کنید.

لینک‌های بیشتر را ببینید

اکانت‌های تائید شده در پایین استوری‌های خود، عبارتی به نام See More Links به معنای لینک‌های بیشتری ببینید، دارند. برای اینکه این لینک‌ها را باز کنید به سمت بالا سوایپ کنید. درحال حاضر این ویژگی تنها برای اکانت‌های تائید شده فعال است و فعلا در مرحله آزمایش است. البته نمی‌توان با اطمینان گفت که این ویژگی به‌زودی برای همه کاربران قابل استفاده خواهد بود یا خیر.

به افرادی که نیاز دارند، کمک کنید

اگر می‌بینید فردی یک ویدیوی لایو گذاشته و در آن از خودکشی و یا آزار به خود حرف می‌زند، می‌توانید با استفاده از ویژگی گزارش دادن اینستاگرام به آن شخص کمک کنید. روی گزینه منو که در کنار گزینه Write a Message در پایین صفحه قرار دارد، ضربه بزنید و مسیر Report > It’s inappropriate > Self injury را طی کنید.

حال پیغامی روی صفحه نمایش فردی که این ویدیو را گذاشته ظاهر می‌شود که از او می‌خواهد با یک داوطلب تلفنی صحبت کند. البته اگر احساس می‌کنید که این فرد در معرض خطر فوری است بهتر است با پلیس محله خود تماس بگیرید.

به محض آنکه ویژگی جدیدی به اینستاگرام اضافه می‌شود از آن مطلع شوید

اینستاگرام/ Instagram

خود اینستاگرام نیز از استوری استفاده می‌کند. این کمپانی به محض آنکه یک ویژگی جدید را به اپلیکیشن خود اضافه می‌کند، اطلاعات مربوط به این ویژگی را در قالب یک استوری به اطلاع کاربران خود می‌رساند. شما این استوری را همانند سایر استوری‌های دوستان خود خواهید دید با این تفاوت که در بالای آن کلمه New درج شده است. پس از آنکه این استوری را باز کرده و دیدید از دید شما پنهان خواهد شد. بنابراین اگر تمایل دارید که برای بار دوم این استوری اینستاگرام را مشاهده کنید، کافی است در فید استوری خود به سمت چپ سوایپ کنید.

به نقل از : mag.plaza.ir