آموزش – یازده کلید میانبر در ویندوز که کار شما را راحت تر می کنند

کلیدهای میانبر بر روی کیبورد بهترین گزینه برای کسانی هستند که بیشتر وقت خود را از کامپیوتر استفاده می‌کنند. این کلیدهای ترکیبی می‌توانند به کار شما سرعت داده و با کاهش مانور لازم، حرکت مچ را کمتر کرده و خستگی را کاهش دهند.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستنید که بیشتر روز از کامپیوتر استفاده می‌کنند، خوب می‌دانید که کلید‌های میانبر چقدر برای صرفه جویی درزمان مناسب هستند. استفاده از کلیدهای میانبر روی کیبورد علاوه بر این که به کار شما سرعت می‌بخشد، حرکت مچ دست را هم کاهش داده و از خستگی مچ جلوگیری می‌کند.

برخی کلیدهای میانبر آنقدر رایج و مصطلح هستند که تقریبا همیشه از آنها استفاده می‌کنیم. مثلا وقتی می‌خواهید تمام محتوای چیزی را انتخاب کنید، ناخودآگاه از کلید های ترکیبی CTRL-A استفاده می‌کنید. اگر چیزی را اشتباه انجام داده و یا تغییرات را نمی‌پسندید، CTRL-Z کلیدهایی هستند که می‌توانند تغییرات را به حالت اولش بر گردانند. حال اگر تمام کار برایتان رضایت بخش بود، با فشردن کلیدهای CTRL-S کار خود را ذخیره می‌کنید.

اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود. چندین و چند کلید ترکیبی موجود است که می‌توانید برای راحتی و سرعت بخشیدن به کار از آنها استفاده کنید. در این مطلب، یازده کلید میانبر مهم را به شما آموزش خواهیم داد.

CTRL-F

بسیار پیش آمده که بخواهید دنبال کلمه‌ای در یک متن یا چندین سند بگردید. خواندن تک تک فایل‌ها و تمام صفحات آنها نه تنها وقت گیر است، بلکه بسیار خسته کننده نیز است. این موضوع زمانی مهم تر می‌شود که بخواهید در کمترین زمان ممکن تعداد زیادی از اسناد و فایل‌ها را بررسی کنید.

در این مورد از کلید میانبر CTRL-F استفاده کنید. با فشردن همزمان این دو کلید نوار جستجویی در پایین صفحه باز می‌شود. می‌توانید کلمه موردنظر را در نوار جستجو تایپ کرده و انتخاب کنید که کلمه مورد نظر را در فایل یا فایل‌هایتان هایلایت شود. با این کار به راحتی می‌توانید تنها قسمت‌هایی را بخوانید که دقیقا مرتبط با موضوع موردنظر شماست.

CTRL-Shift-Click

کلید ترکیبی CTRL-Shift-Click

پروسه اضافه کردن تک به تک اسناد به ذخیره ابری و یا پیوست کردن آنها به یک ایمیل کار بسیار خسته کننده و وقت گیری است. اگر می‌خواهید تمام فایل‌ها را با هم انتخاب کنید یک راه استفاده از کلیدهای CTRL-A است. ایراد دو کلید ذکر شده این است که با این روش دیگر نمی‌توانید انتخابی عمل کنید و باید تمام اسناد را با هم ذخیره یا پیوست کنید.

البته راه بهتری برای این کار وجود داد. به جای انتخاب تمام مدارک، از سه کلید ترکیبی CTRL-Shift-Click استفاده کنید. به این صورت که دو کلید ctrl و shift را گرفته و تک به تک رو اسنادی که می‌خواهید کلیک کنید. در آخر تمام اسناد انتخابی را می‌توانید هم زمان بفرستید یا ذخیره کنید.

CTRL-M

کلید ترکیبی CTRL-M

عصری که در آن زندگی می‌کنیم، عصر سرعت است. برای رسیدن به سرعت روزافزون زندگی باید همواره چندین کار را باهم انجام دهید. این حقیقتی است که حتی درمورد کار با کامپیوتر نیز صدق می‌کند. در هر لحظه ممکن است چندین برنامه را با هم باز کرده باشید. برای مینیمایز کردن این صفحات می‌توانید از کلیدهای ترکیبی CTRL-M استفاده کنید.

CTRL-W

CTRL-W

یکی دیگر از میانبرهایی که بسیار پرکاربرد است، دو کلید CTRL-W است. زمانی که چندین برنامه و پنجره را باهم باز کرده اید، با فشردن این دو کلید می‌توانید آنها را ببندید. با این کار دیگر لازم نیست از موس استفاده کنید.

Windows-L

Windows-L

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که سرکار، حداقل برای رفع کسالت، ویدئویی نگاه کنید یا برای مدتی گیم بازی کنید. در این زمان‌ها باید همواره اطراف خود را زیرنظر داشته باشید تا به اصطلاح کسی مچ تان را نگیرد. اگر چنین مشکلی دارید، این دو کلید بسیار به کار خواهند آمد. فشردن کلید میانبر Windows-L ویندوز را قفل می‌کند و کسی نمی‌تواند متوجه شود که در حال انجام چه کاری بودید.

CTRL-D

CTRL-D

گاهی اوقات، تعداد زیاد پنجره در مرورگر خود باز می‌کنید و نمی‌دانید که کدام را باید بوک مارک کنید. داشتن تعداد زیادی پنجره باز شده در مرورگر، سرعت شما را نیز کم خواهد کرد. برای بوک مارک زدن صفحه‌های دلخواه از دو کلید CTRL-D استفاده کنید. البته دقت کنید که چه صفحه‌ای را بوک مارک می‌زنید یا نشان چه صفحه‌ای را حذف می‌کنید.

CTRL-PrtScr

CTRL-PrtScr

اسکرین شات گرفتن درگوشی بسیار راحت است اما در کامپیوتر موضوع کمی متفاوت است. اگر موضوعی برایتان جذاب است و می‌خواهید اسکرین شاتی از آن داشته باشید این دو کلید را بزنید. با این کار تصویر صفحه در کلیپ‌برد ذخیره می‌شود و می‌توانید هرجا که بخواهید آن را چسبانده و استفاده کنید.

CTRL-Shift-V

CTRL-Shift-V

یکی از میانبرهای بسیار پرکابرد CTRL-V است. با فشردن این کلید میانبر می‌توانید عملیات چسباندن را به راحتی انجام دهید. اما ایرادی که این میانبر دارد این است که احتمال دارد فرمت اصلی شما با این کار بهم بریزد. برای فایق آمدن بر این موضوع به جای CTRL-V از CTRL-Shift-V استفاده کنید. این سه کلید همان عمل چسباندن را انجام خواهند داد ولی این بار فرمت سابق شما حفظ خواهد شد.

Alt-Arrow

کلید ترکیبی Alt-Arrow

برای جستجو در تاریخچه مرورگرتان به راحتی از کلید میانبر Alt-Arrow استفاده کنید. با فشردن این دو کلید به راحتی می‌توانید تاریخچه جستجوی خود را بگردید و بدانید که جستجو را از کجا آغاز کردید. یرای عقب یا جلو رفتن از کلید های جهتی چپ یا راست استفاده کنید.

Shift-Arrow

Shift-Arrow

Ctrl-C نمونه ای دیگر از میبانبرهای رایج است. این کلید میانبر عمل کپی کردن را انجام می‌هند. اما پروسه انتخاب متن برای کپی با ماوس می‌تواند با میانبر shift-arrow جایگزین گردد. تمام کلیدهای جهتی در این کار به شما کمک خواهند کرد.

CTRL-Shift-T

CTRL-Shift-T

بسیار اتفاق می‌ا‌‌فتد که تعداد زیادی پنجره در مرورگر خود بار کنید و برخی از این صفحات را باز نگاه دارید تا بعدا آنها را مطالعه کنید. این صفحات احتمال دارد که بوک مارک نخورده باشند. بسته شدن این پنجره‌ها یعنی از دست رفتن اطلاعاتی که می‌خواستید مطالعه کنید. در صورتی که پنجره ای را به اشتباه بستید، نگران نباشید. در حالی که گوگل کروم باز است، سه کلید گفته شده را بگیرید. خواهید دید پنجره‌هایی که اخیرا بسته شده بودند دوباره باز می‌شوند.

به نقل از : mag.plaza.ir