آموزش – ۵ نکته برای حفاظت از دستگاه‌ های هوشمند IoT

این آموزش قصد دارد تا نکات بسیار مفید و ساده‌ای جهت حفظ امنیت هر چه بیشتر شبکه‌های خانگی اینترنت اشیا (IoT) به شما آموزش دهد تا دسترسی و نفوذ خرابکار‌های سایبری را به شبکه‌های شما به حداقل برساند.

زمانی که شما مشغله کاری زیادی داشته باشید و سبک زندگی شما بسیار فشرده باشد، هرچیزی که بتوانید انجام دهید تا امورات شما را راحت تر و آسانتر کند غنیمت است. به همین دلیل تجهیز خانه با استفاده از جدید‌ترین محصولات و تکنولوژی‌های IoT می تواند بسیار جذاب و وسوسه انگیز باشد.

در کنار این‌ها، آیا بهتر نیست در حالی که در محل کارتان مشغول انجام کارهایتان هستید نظاره گر اعمال حیوان خانگی‌تان باشید؛ یا اینکه ببینید در طی روز چه کسانی زنگ در خانه‌تان را به صدا در می آورند؟ اگر شخص مزاحمی باشد می توانید اصلا پاسخ ندهید ولی اگر برای مثال مامور پست باشد می‌توانی به او بگویید که بسته تان را در محل امنی که مد نظرتان است قرار دهد. این آموزش قصد دارد نکاتی را درباره امنیت لوازم IoT با شما به اشتراک بگذارد.

اینترنت اشیا (IoT) به سرعت در حال رشد است

شما تمامی موارد ذکر شده در بالا را می توانید توسط دستگاه‌های موجود فعلی در بازار انجام دهید. اموراتی نظیر گرمایش خانه، کنترل چراغ ها، روشن کردن اجاق و روشن کردن ماشین لباسشویی همگی را می‌توان از راه دور از طریق تلفن یا رایانه شخصی حتی زمانی که شما در خانه حضور ندارید انجام دهید.

این امکانات با عنوان اینترنت اشیا شناخته می شود و به سرعت در حال رشد است و توسط اتصال دیجیتالی و دستگاه‌های هوشمند می توان از این تکنولوژی در بیشتر زمینه‌های زندگی استفاده نمود.

در حالی که این سطح از ارتباطات بسیار عالی است، اشکالاتی وجود دارد که باید از آن مطلع شوید. بدون مدیریت و تامین امنیت مناسب، ممکن است خانه هوشمند شما با دستگاه‌های IoT در صورت حمله هکرها به یک کابوس زنده تبدیل شود. بسیاری از مردم در زندگی روزمره شان متوجه نمی‌شوند که چگونه ممکن است هنگام استفاده از IoT، آسیب‌پذیر باشند.

چندین ریسک مرتبط با مسائل امنیتی و حفظ حریم خصوصی وجود دارد که تهدید جدی محسوب می‌شوند. هر دستگاهی که یک شبکه بی‌سیم را به اشتراک می‌گذارد ذاتا در معرض خطر امنیتی قرار دارد. هنگامی که کسی به دستگاه های هوشمند شما دسترسی پیدا می کند، می تواند داده‌های را برداشته و آنها را دستکاری کند. برخی از دستگاه‌های خانگی هوشمند، به عنوان مثال دوربین‌ها و اجاق‌ها، خطرناک هستند. خوشبختانه، اقدامات امنیتی بسیاری وجود دارد که می توانید از آن‌ها برای محافظت از دستگاه‌های IoT خود استفاده کنید.

۵ راه برای محافظت از دستگاه‌های IoT

اگر تا به حال هیچ کدام از این موارد را انجام نداده‌اید یا دست کم دستگاههایتان را بررسی نکرده‌اید تا اطمینان حاصل کنید که به سطوح امنیتی خوبی رسیده باشند، باید موارد زیر را بلافاصله انجام دهید.

۱٫ با روتر شروع کنید

روتر شما درب ورود به خانه هوشمند شما است. درست مانند درب فیزیکی منزلتان، درب ورودی روتر شما باید با قفل‌هایی قدرتمند محافظت شود زیرا شما نمی‌دانید چه کسی در حال در زدن است و قصد ورود به خانه را دارد.
بنابراین خانه هوشمند امن، با روتر شما آغاز می شود. روتر مانند یک هاب است که تمام دستگاه‌های شما را به IoT متصل می کند و آنها را قادر می سازد تا فعالیت داشته باشند. اکثر مردم از روتر هایی استفاده می‌کنند که ISP شان آنها را ارائه کرده ‌است؛ با این حال، همیشه بهترین راه، سرمایه گذاری در روتر هاییست که سطوح امنیتی بالایی را پیشنهاد می‌کنند و استاندارد را رعایت می‌کنند. هیچ مشکلی در استفاده از روتر ISP شما وجود ندارد، اما این امر امنیت سطح بالایی را برای شما به ارمغان نخواهد آورد.

۲٫ یک شبکه ثانویه یا مهمان ایجاد کنید

شما می توانید چندین شبکه را روی روتر Wi-Fi خود ایجاد کنید. این امر بیشتر برای ایجاد شبکه‌هایی مناسب کودکان با کنترل والدین یا شبکه های مهمان برای بازدیدکنندگان استفاده می‌شود. ممکن است بخواهید یک شبکه اضافی ایجاد کنید که صرفا برای اتصال دستگاه‌های IoT شما بکار گرفته شود. با انجام این کار، از امکان دسترسی به اطلاعات حساس و فایل‌های به اشتراک گذاشته شده، در صورت شکستن قفل شبکه و ورود به آن توسط هکرها جلوگیری می‌کنید.

تمام شبکه‌های روتر Wi-Fi شما باید با روش رمزنگاری قوی و رمز عبوری کارامد محافظت شوند. استاندارد‌ترین و مطمئن‌ترین روش رمزگذاری برای روترها، WPA2 نامیده می شود. رمزنگاری همواره باید حتی برای شبکه‌های مهمان استفاده شود.

برای انتخاب کلمات عبور، از مواردی که رایج هستند یا حدس زدن آن ها راحت است اجتناب کنید. یک رمز عبور قوی از حروف، اعداد و نمادها تشکیل می‌شود و هر شبکه باید دارای یک رمز عبور منحصر به فرد باشد. شما می توانید از یک نرم افزار مدیریت رمز‌ عبور برای به خاطر سپردن همه آن‌ها استفاده کنید. هرگز از نام کاربری و رمز عبور پیش فرض خود روتر استفاده نکنید. ایجاد یک شبکه ثانویه و یا بیشتر آسان است، و اکثر روترها اجازه انجام این کار را از طریق رابط گرافیکی کاربر پسندی به شما می‌دهند.

۳٫ تنظیمات دستگاه IoT خود را بررسی کنید و آنها را به روز نگه دارید

احتمالا دستگاه IoT شما با تنظیمات امنیتی پیش فرض همراه است و ممکن است بخواهید آنها را تغییر دهید. همه تولید کنندگان بهترین منافع از نظر شما را را برایتان فراهم نمی‌کنند و ممکن است تنظیمات پیش فرض برای آنها بیشتر از شما مفید باشد.

استفاده از یک دستگاه IoT با گذرواژه پیشفرض؟ این کار را انجام ندهید و حتما قبل از استفاده از آن رمز عبور دستگاه را تغییر دهید! علاوه بر این، بررسی کنید که ویژگی‌های فعالی نداشته باشید که نیازی به آن‌ها ندارید. به عنوان مثال، دسترسی به کنترل از راه دور و میکروفون ممکن است لازم نباشد، با این حال، راهی برای دسترسی به شبکه خواهد بود که بستگی به دستگاه و هدفش دارد.

اجتناب از نصب بروز رسانی‌های نرم افزاری جدید بر روی دستگاه‌ها، سطوح امنیتی آن‌ها را کاهش می‌دهد. بسیاری از دستگاه‌های IoT هنگامی که یک بروزرسانی جدید در دسترس باشد، به شما اطلاع می‌دهد و از شما می‌خواهد که بروز رسانی را انجام دهید اما بررسی مکرر سایت تولید کننده محصول برای یافتن بروزرسانی‌های جدید کاری دشوار و طاقت فرسا است.

۴٫ تأیید اعتبار دو عاملی را فعال کنید

IoT / اینترنت اشیا

اگر هر یک از دستگاه های شما قابلیت این را دارند که به صورت دو عاملی احراز هویت شوند، از آن استفاده کنید. احراز هویت دو عاملی یک لایه امنیتی اضافی در بالای رمز عبور دستگاه است که نیاز به احراز هویت ثانویه دارد؛ یک کد یک بار مصرف که از طریق ایمیل یا SMS ارسال می شود و شما باید آن را در قسمت مربوطه وارد نمایید. این کد دور از دسترس هکرها بوده و غالبا یکبار مصرف هستند. هنگامی که از این روش به درستی استفاده شود، دسترسی هکر‌ها و نفوذگر‌ها به حساب‌های کاربری و کنترل دستگاه‌های IoT شما کاهش چشمگیری خواهد داشت و یا متوقف خواهد شد.

دستگاه‌های IoT دارای ویژگی‌های Universal Plug and Play) UPnP) هستند که دستگاه‌‌های مختلف را قادر می‌سازند همدیگر را پیدا کرده و به یکدیگر متصل شوند. در حالی که این روش بسیار راحت بوده و نیاز به تنظیم و پیکربندی جداگانه هر دستگاه را برطرف می‌کند، پروتکل‌ها به شبکه‌های محلی اطمینان کرده و آن را بستری قرار می‌دهند که به یکدیگر متصل شوند و بنابراین نسبت به حملات بسیار آسیب‌پذیر خواهند بود.

هنگامی که یک حمله رخ می دهد، UPnP اجازه می‌دهد تا چندین دستگاه به صورت همزمان به شبکه دسترسی داشته باشند. به راحتی این قابلیت را غیرفعال کنید و دستگاه‌های خود را به صورت دستی پیکربندی کنید.

هیچ کس امنیت شما را مدیریت نمی‌کند

یک قدم جلوتر بودن از مهاجمان و تأمین امنیت شبکه دستگاه‌های IoT در صورت حفظ یک حریم شکل می‌گیرد؛ این هزینه‌ای است که برای راحتی و استفاده از آنچه دستگاه‌های IoT ارائه می‌دهند باید پرداخت کنید. حفاظت از دستگاه‌های شما دشوار نیست و اگر می‌خواهید یک شبکه جامع هوشمند خانگی داشته باشید، باید این کار‌ها را انجام دهید.

با الهام گرفتن از راهنمایی‌های امنیتی بالا معلوم است که محدود کردن استفاده از تکنولوژی ابری (cloud) امری ضروری است؛ با وجود این که اکثر دستگاه‌های IoT فضای ذخیره سازی ابری که کاملا رایگان است را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد ولی استفاده از آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد (بسته به اقدامات امنیتی انجام شده و سیاست‌های حفظ حریم خصوصی سازندگان). شما می‌توانید خود را از تهدیدات استفاده از اینترنت اشیا در امان بدارید.

به نقل از : mag.plaza.ir