آموزش – چگونه مشکل کار نکردن کلیک چپ موس در ویندوز را حل کنیم؟

کلیک چپ کردن با موس در ویندوز، یکی از مهمترین قابلیت‌هایی است که قادر به انجام آن هستیم؛ اما گاهی اوقات برای این قابلیت مشکلی ایجاد شده و از کار می‌افتد. در این مطلب به آموزش نحوه حل کردن این مشکل خواهیم پرداخت.

کلیک چپ، یکی از کاربردی‌ترین و موثرترین قابلیت‌هایی است که شما در ویندوز از آن استفاده می‌کنید؛ قابلیتی که از آن برای تایید دستورات، ایجاد دستورات، جابجایی برنامه‌ها و … در ویندوز استفاده می‌گردد. از طرفی، عدم کارکردن این دستور، یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که در محیط ویندوز رخ می‌دهد. در این مطلب به حل این مشکل خواهیم پرداخت. با پلازامگ همراه باشید.

ممکن است ده‌ها دلیل برای کار نکردن و یا به‌ طور کامل از کارافتادن کلیک چپ در ویندوز شما وجود داشته باشد. در این مطلب به بررسی چندین موارد از دلایل کار نکردن کلیک چپ در ویندوز که بیشترین گزارشات را در بین کاربران داشته‌اند، می‌پردازیم و در نهایت به راه حل رفع آن‌ها نیز اشاره می‌کنیم.

بررسی مشکل سخت افزاری

اولین کاری که شما باید در مواجه با مشکل کار نکردن کلیک چپ انجام دهید، بررسی سخت افزاری یا نرم افزاری بودن این مشکل است. برای بررسی سخت افزاری این موضوع، تنها کاری که شما باید انجام دهید اتصال موس (Mouse) به رایانه‌ای (PC) دیگر و بررسی کار کردن یا عدم کار کردن آن می‌باشد.

در صورتی که رایانه‌ای دیگر در دسترس شما نیست، شما قادرید با اتصال موس‌های دیگر به رایانه‌تان از صحت کارکرد آن و یا وجود ایجاد مشکل مشابه در ویندوزتان مطمئن شوید. در صورتی که موس‌ جدید در محیط ویندوز به خوبی کار کرد؛ بدیهی است که مشکل سخت‌افزاریست و شما باید موس خود را جایگزین کنید.

بررسی مشکل نرم افزار

در صورت پشت سرگذاشتن مرحله قبل و مشخص شدن این موضوع که موس شما سالم است و مشکل سخت افزاری ندارد. به این نتیجه می‌رسیم که مشکل شما قطعاً مربوط به نرم افزار ویندوز است و این مشکل نیز باید رفع گردد.

ابتدا ممکن است مشکل کار نکردن کلیک چپ در ویندوز شما به دو صورت باشد. برای مثال باید درنظر گرفت که کلیک چپ در تمامی قسمت‌های ویندوز از کار افتاده است و یا فقط در قسمتی از نقاط ویندوز غیرفعال است؛ بنابراین در این نوشتار، تصمیم گرفته‌ایم تا راه‌حل‌هایی را برای مقابله با هر کدام از این مشکلات مطرح کنیم.

نکته مهم: در صورتی که در حال حاضر کلیک چپ موس شما غیر فعال است. باید پیشتر این را در نظر بگیرید که در طول مدت زمان این آموزش زمان‌ سختی را سپری خواهید کرد؛ چرا که موس شما کار نمی‌کند و برای حل آن شما مجبورید تمامی مراحل ذکر شده در آینده را به صورت کاملاً دقیق فقط با صفحه کلید خود انجام دهید. البته باید این را هم در نظر گرفت که این شرایط باعث بهبود کار کردن شما با صفحه کلید و کمتر کردن وابستگی شما به موس خواهد شد و تجربه آن در آینده در شرایطی مشابه با این موضوع، به کمک شما خواهد آمد.

کلیک چپ تنها در بعضی دستورات خاص کار نمی کند

۱- راه حل اول: راه اندازی مجدد ویندوز

در اکثر مواقع ساده‌ترین راه حل معمولاً بهترین راه حل ممکن است. ابتدا در مواجهه با این شرایط، بهترین کار راه‌اندازی مجدد ویندوز است. تنها کاری که باید انجام دهید خاموش و روشن کردن مجدد رایانه است. در اکثر مواقع، در طول فرایند راه‌اندازی مجدد ویندوز، بسیاری از مشکلات درایورها و حتی برنامه‌های راه‌انداز ویندوز که دچار مشکل شده‌اند، به طور خودکار برطرف می‌گردند.

۲ – راه حل دوم: برنامه رفع مشکل ویندوز را اجرا نمایید.

در سیستم عامل ویندوز، به‌طور پیشفرض برنامه‌ای تحت عنوان رفع مشکل سخت‌افزاری ویندوز (Windows Hardware Troubleshooter) در دسترس کاربران قرار گرفته‌ است که می‌توانید با اجرای آن به طور خودکار بسیاری از مشکلات مربوط به سخت افراهای متصل به ویندوز از قبیل موس، پرینتر، صفحه کلید، صفحه نمایش، اسکنر و … را برطرف سازید.

برای راه اندازی این برنامه ابتدا به کنترل پنل (Control Panel) ویندوز رفته و سپس مطابق شکل زیر، System and Security را انتخاب نمایید.

Windows System and security / حل مشکل موس در ویندوز

بعد از این قسمت، مطابق شکل زیر گزینه Troubleshoot common computer problems را که در قسمت Security and Maintenance قرار دارد را انتخاب نمایید.

Troubleshoot common computer problems / حل مشکل موس در ویندوز

حال در پنجره باز شده، Configure a device option را در زیر مجموعه Hardware and Sound انتخاب نمایید. ویندوز به صورت خودکار مشکلات سیستم را جستجو کرده و در صورت پیدا کردن مشکلی، آن را به صورت خودکار رفع می‌سازد. علاوه بر این در صورتی که به هر دلیلی ویندوز قادر به برطرف سازی مشکل پیدا شده نباشد، در نهایت طی پیغامی دلیل آن را به شما توضیح خواهد داد.

Configure a device in windows / حل مشکل موس در ویندوز

نکته: در صورتی که در نهایت برنامه برطرف سازی مشکل ویندوز پیغامی به شما نداده است، قطعاً مشکلی در رابطه با درایورهای شما در ویندوز وجود ندارد.

به این نتیجه نهایی اطمینان کامل داشته باشید؛ چراکه این عیب‌یابی عمدتاً تغییرات ایجاد شده در سخت افزار سیستم را نمایش می‌دهد و به احتمال بسیار زیاد، مشکل عدم کارکرد کلیک چپ در ویندوز از تغییرات سخت افزاری علی‌الخصوص قطعات درونی رایانه شما نخواهد بود.

۳ – راه حل سوم: پاک کردن و نصب مجدد برنامه آنتی ویروس

در بعضی مواقع آنتی ویروس‌ها (Antivirus) مخصوصا برنامه های ضد کی‌لاگر (Anti-Keylogger) مشکلاتی را بر روی عملکرد موس‌ها ایجاد می‌کنند. برای جلوگیری از مشکل به وجود آمده توسط این برنامه‌ها، ابتدا آنها را از قسمت حذف برنامه‌ها در کنترل پنل ویندوز پاک (Uninstall) کرده و رایانه خود را مجدداً راه‌اندازی کنید.

اگر مشکل شما برطرف گردید، حال می‌توانید دوباره برنامه ضد ویروس خود را نصب نمایید. در بیشتر مواقع بعد از نصب مجدد این برنامه‌ها این مشکلات دوباره رخ نخواهد داد، اما اگر مجدداً شاهد غیرفعال شدن کلیک چپ در ویندوز خود بودید؛ پیشنهاد می‌شود تا از آنتی ویروس‌های سایر شرکت‌های سازنده به‌جای آنتی ویروس فعلی خود استفاده کنید.

۴ – راه حل چهارم: رجیستر مجدد برنامه‌های ویندوز

تا کنون مشکل کارنکردن کلیک چپ بیشتر کاربران، با رجیستر دوباره (Re-registering) برنامه‌های ویندوز برطرف گردیده است. خیلی از برنامه‌های ویندوز قادر به ایجاد مشکلاتی در رجیستر سایر برنامه‌های ویندوز هستند. به منظور برطرف‌سازی این مشکلات، ابتدا با فشار دادن دکمه‌های «R» + «Windows» پنجره Run ویندوز خود را باز کنید. سپس در پنجره ظاهر شده دقیقاً واژه powershell را نوشته و تایید را بزنید.

در پنجره جدید باز شده متن زیر را کپی کرده و جایگذاری کنید:

{“Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)AppXManifest.xml

برنامه Powershell به‌ طور کاملاً خودکار مجدداً تمامی برنامه‌های موجود در ویندوز را رجیستر می‌کند. در صورتی که در این مرحله با پیغام خطا مواجه شدید، آن را نادیده بگیرید.

Windows Powershell / حل مشکل موس در ویندوز

۵ – راه حل پنجم: فایل‌های خراب سیستم را اصلاح کنید

از طرفی این احتمال وجود دارد که مشکل به وجود آمده در فایل‌های اصلی سیستم و یا به‌روزرسانی اخیر ویندوز باشد. از این رو شرکت مایکروسافت راهنمایی جداگانه به منظور برطرف سازی مشکلات مربوط به فایل‌های خراب سیستم و همچنین چگونگی اصلاح آنها برای کاربران منتشر کرده است. این فایل راهنما را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید. علاوه بر این شما قادرید تا با مطالعه این فایل راهنما، تمامی مشکلات مربوط به فایل‌های خراب سیستم و همچنین به‌روز رسانی‌های ناتمام ویندوز را اصلاح کنید.

۶ – راه حل ششم: پاک کردن به‌روزرسانی‌های اخیر ویندوز

اگر مشکل کلیک چپ موس شما دقیقاً بعد از آخرین به‌روزرسانی ویندوزتان به وجود آمده است و قادر به برطرف سازی آن با راه‌های مطرح شده در بالا نبوده‎‌اید، شما می‌توانید به منظور حل مشکل کلیک چپ به وجود آمده، آخرین به‌روزرسانی ویندوزتان را به صورت دستی پاک نمایید.

به همین منظور مطابق شکل زیر ابتدا به کنترل پنل ویندوز رفته و بعد از آن System and Security را انتخاب نمایید. در پنجره باز شده در قسمت Windows Update، گزینه مشاهده به‌روزرسانی‌های نصب شده ویندوز (View installed updates) را انتخاب کنید.

View windows installed updates / حل مشکل موس در ویندوز

در این قسمت شما قادرید لیست تمامی به‌روزرسانی‌های ویندوز را به ترتیب زمان به‌روزرسانی از بالا به پایین مشاهده کنید. در اینجا روز و ساعت به‌روزرسانی‌ها را مشاهده کنید و مطابق شکل زیر به‌روزرسانی‌هایی که بعد از آن شاهد ایجاد مشکل کلیک چپ در ویندوزتان بودید را حذف کنید.

delete windows update / حل مشکل موس در ویندوز

۷ – راه حل هفتم: دکمه‌های درگیر صفحه کلید را بررسی کنید

در صورتی که با فشردن کلیک چپ، اعمالی عجیب نظیر انتخاب چندین آیکون (Icon) برنامه و یا جابجایی آنها و … در محیط ویندوز رخ می‌دهد، احتمال گیر کردن و یا درگیر بودن دکمه‌ای بر روی صفحه کلید مانند دکمه‌های «Space» ،«Shift» و «Ctrl» زیاد است.

برای اطمینان از این مسئله یک‌بار بطور کامل تمامی کلیدهای صفحه کلیدتان را فشار دهید.

۸ – راه حل هشتم: صفحه لمسی را خاموش کنید

در صورتی که شما از لپ‌تاپ (Laptop) استفاده می‌کنید و علاوه بر صفحه لمسی (Touchpad) از موس جداگانه‌ای نیز استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌گردد که صفحه لمسی لپ‌تاپ خود را خاموش کنید.

این احتمال نیز وجود دارد که فرمان‌های صفحه لمسی و موس با هم تداخل داشته و باعث غیر فعال شدن موس گردد. از این رو شما می‌توانید با دکمه‌ای که معمولاً در نزدیکی صفحه لمسی لپ‌تاپ‌ها وجود دارد آن را خاموش کنید. (روش‌های خاموش کردن صفحه لمسی در لپ‌تاپ های گوناگون متفاوت است، ولی در تمامی لپ‌تاپ ها شما قادر به خاموش کردن صفحه لمسی هستید).

Touch Pad / صفحه لمسی

۹ – راه حل نهم: جدیدترین برنامه‌های نصب شده در ویندوز را حذف کنید

این امکان نیز وجود دارد که نصب یک برنامه جدید موجب ایجاد مشکل در عملکرد موس و کلیک چپ در ویندوز گردد. از این رو شروع به حذف کردن برنامه‌هایی کنید که دقیقاً بعد از نصب آنها دچار این مشکل شده‌اید. همچنین شما می‌توانید با حذف هر برنامه به صورت جداگانه، برنامه‌ای که این مشکل را برای کلیک چپ ویندوز به وجود آورده است را شناسایی کنید.

کلیک چپ به طور کامل کار نمی کند

در صورتی که کلیک چپ موس شما در ویندوز هیچ کاری را انجام نمی‌دهد و به طور کامل غیر فعال شده است، احتمال وجود مشکل در درایور مربوط به آن بسیار زیاد است. مراحل گفته شده در بالا مخصوصا راه حل چهارم نیز قادر به رفع این مشکل هستند؛ چرا که درایورهای معیوب قادر به ایجاد مشکلاتی اساسی در کارکرد ویندوز هستند. از این رو برای حل این مشکل با فشار دادن دکمه‌های «R» + «Windows» پنجره Run ویندوز خود را باز کنید. سپس در پنجره ظاهر شده دقیقاً واژه devmgmt.msc را نوشته و تایید را بزنید.

در نهایت پنجره مدیریت دستگاه (Device Manage) ظاهر خواهد شد که شما در اینجا قادرید تمامی درایورهای سیستم را به طور کامل مشاهده کنید. در پنجره ظاهر شده مطابق تصویر زیر به قسمت Mice and other pointing devices option رفته و آن را گسترش دهید. حال در قسمت گسترش داده شده بر روی درایور مربوط به موس که در اینجا تحت عنوان HID-compliant mouse option است کلیک راست کرده و Update driver software را انتخاب می‌کنیم.

Update mouse driver in windows / حل مشکل موس در ویندوز

سپس در پنجره باز شده مطابق شکل زیر، گزینه Search automatically for updated driver software را انتخاب و در نهایت ویندوز به صورت خودکار به جستجوی جدیدترین به‌روزرسانی درایور مورد نظر پرداخته و آن را به‌روزرسانی می‌کند.

Automatically Update Driver / حل مشکل موس در ویندوز

در صورتی که بعد از پایان این کار، مشکل کماکان وجود داشته باشد، مجدداً به مدیریت دستگاه رفته و همانند مرحله قبل در قسمت مربوط به درایور موس (HID-compliant mouse) کلیک راست کرده و با انتخاب Uninstall درایور مورد نظر را حذف نمایید.

Unistall Mouse Driver / حل مشکل موس در ویندوز

پس از انجام این کار، موس را از رایانه جدا کرده و سیستم خود را مجدداً راه‌اندازی کنید. پس از راه‌اندازی مجدد ویندوز، موس را به رایانه متصل کنید تا درایور موس به صورت خودکار مجدداً نصب شود. این مرحله به احتمال بسیار زیاد مشکل شما را برطرف خواهد کرد. در صورتی که مشکل برطرف نگردد و همچنان پابرجا باشد، قطعاً این مشکل نرم افزاری نیست و مرتبط با سخت افزار است.

آخرین راه حل

اگر کماکان مشکل شما پا برجاست و شما نیز مطمئنید که مشکل نرم افزاری است و موس شما به درستی کار می‌کند. سه راه حل کلی دیگر در پیش روی شما می‌باشد:

۱ – ابتدا می‌توانید تنظیمات رایانه‌تان را به قبل از ایجاد این مشکل برگردانید (Restore PC).

۲ – بازیابی تمامی تنظیمات ویندوز به حالت اولیه بدون پاک شدن فایل‌های شخصی‌تان (Reset Windows settings).

۳ – نصب مجدد ویندوز و پاک شدن تمامی تنظیمات و فایل‌های درون درایو مربوط به ویندوز (Reinstall Windows).

اولین پیشنهاد ما به شما قبل از انجام هر کدام از این موارد ذکر شده، پشتیبان‌گیری از فایل‌های شخصی‌تان است. سپس پیشنهاد می‌کنیم به ترتیب راه اول، دوم و در نهایت روش سوم را امتحان کنید تا در نهایت با نصب مجدد ویندوز مشکل کلیک چپ را از بین ببرید.

در صورتی که مشکلی دیگر با نرم‌افزار ویندوز و یا سخت‌افزار رایانه شخصی خود دارید، در قسمت نظرات اعلام کنید تا در رفع این مشکل کمکتان کنیم.

به نقل از : mag.plaza.ir