آموزش – چگونه در واتساپ پیام های حذف شده را بازیابی کنیم؟

احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که سهواً یا عمداً پیام‌های واتساپ را پاک کرده باشید و خواهان بازگردانی آنها در زمانی دیگر شده‌اید. برای اینکه بدانید چطور پیام‌های حذف شده در واتساپ را بازگردانید، با ما همراه باشید.

به جای آرشیو کردن یک چت در واتساپ، تصمیم می‌گیرید که آن را حذف کنید. تفاوت در چیست؟ چت‌های آرشیو شده به راحتی از درون واتساپ قابل بازگردانی هستند، اما بازگردانی پیام‌های حذف شده به این آسانی نیست. اما اطمینان داشته باشید که این کار ممکن است.

در این آموزش، به شما نشان خواهیم داد که چگونه پیام حذف شده در واتساپ را بازگردانی کنید و سپس به شما آموزش خواهیم داد که بکاپ پیشرفته این اپلیکیشن را طوری تنظیم کنید تا دیگر پیامی را حتی در صورت پاک کردن آن، در این پیام رسان از دست ندهید.

مطلع شدن از بکاپ چت‌های واتساپ

به منظور بازگردانی پیام‌های حذف شده در واتساپ، نیاز دارید که بکاپ از چت (Chat Backup) را در تنظیمات (Settings) فعال کنید.

در بکاپ اتوماتیک (Auto Backup)، این اپلیکیشن چند حالت برای تهیه بکاپ در بازه‌های زمانی مختلف را به شما پیشنهاد می‌دهد.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که واتساپ در iOS آخرین فایل بکاپ و در اندروید دو فایل آخر بکاپ را نگه خواهد داشت.

در صورتی که بکاپ اتوماتیک را به صورت روزانه فعال کرده باشید، قادر خواهید بود به راحتی پیام‌های حذف شده را خیلی سریع بعد از حذف آن‌ها بازگردانی کنید. از سوی دیگر، بکاپ اتوماتیک به صورت هفتگی به شما اجازه می‌دهد که پیام های آرشیو شده در بازه زمانی کمتر از هفت روز را بازگردانی کنید.

یکی از بازه‌های زمانی برای تهیه بکاپ به صورت اتوماتیک را با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید. برای دسترسی به تنظیمات پیشرفته‌تر در دستگاه‌های اندرویدی، به بخش استراتژی پیشرفته بکاپ واتساپ (Advanced WhatsApp Backup Strategy) بروید.

بازگردانی چت‌های واتساپ

به منظور بازگردانی پیام‌های واتساپ، اول نیاز به شناسایی چگونگی حذف آن‌ها خواهید داشت.

بازگردانی پیام‌های آرشیو شده واتساپ

اگر پیام‌هایتان آرشیو شده‌اند، به راحتی می‌توانید با تکان دادن آیفون خود و انتخاب گزینه لغو کردن (Undo) اقدام به بازگردانی چت آرشیو شده خود کنید.

اگر چت، مدتی قبل آرشیو شده است، هنوز هم می‌توانید آنها را بازگردانی کنید. در iOS، در لیست چت‌ها به سمت بالا اسکرول کنید تا گزینه چت‌های آرشیو شده (Archived Chats) ظاهر شود. بر روی آن تپ کنید، سپس چتی را که می‌خواهید بازگردانی کنید به سمت چپ سوایپ کنید (بکشید) و به روی بازخوانی (Unarchive) تپ کنید.

در اندروید، بر روی نوشته چت‌های آرشیو شده (Archived Chats) در پایین صفحه لیست چت‌ها تپ کنید. بر روی چتی که می‌خواهید بازگردانی کنید تپ کنید و نگه دارید و سپس بر روی آیکون بازخوانی (Unarchive) تپ کنید.

چگونه پیام‌های حذف شده واتساپ را بازگردانی کنیم

بازگردانی پیام‌های حذف شده در واتساپ به طرز شگفت آوری آسان است، اما بایستی در یکی از بازه‌های زمانی بکاپ اتوماتیک که انتخاب کرده‌اید باشد. برای مثال، اگر بازه زمانی بکاپ اتوماتیک را به صورت روزانه تنظیم کرده‌اید، به راحتی می‌توانید هر چتی را قبل از اینکه بکاپ جدیدی تهیه شود، بازگردانی کنید.

به آسانی اپلیکیشن واتساپ را حذف کنید و مجدداً نصب کنید. هنگامی که به صورت مجدد اپلیکیشن را نصب می‌کنید، از شما خواسته خواهد شد که پیام های سابق خود را به وسیله فایل بکاپ بازگردانی کنید. به راحتی بر روی بازگردانی (Restore) تپ کنید و همه چیز از آخرین بکاپ بازگردانی خواهد شد.

به همین راحتی. این روش بازگردانی پیام‌های واتساپ، در هر دو نسحه اندروید و iOS کار می‌کند.

بازگردانی چت‌های قدیمی‌تر

بازگرداندن پیام‌های پاک شده پس از این که زمان بکاپ گذشته، کمی مشکل‌تر است. این به بازه زمانی بکاپ اتوماتیک بستگی خواهد داشت و فقط بر روی دستگاه‌های اندرویدی کار خواهد کرد.

همان طور که پیش‌تر اشاره شد، واتساپ دو فایل بکاپ آخر را نگه خواهد داشت. یکی بکاپ آخرین چت‌ها خواهد بود؛ دیگری، بسته به بازه زمانی بکاپ اتوماتیک، میتواند یک روز، هفت روز یا سی روز باشد. این فایل‌های بکاپ در حافظه قرار خواهند گرفت.

در دستگاه خود، فایل اکسپلورر را باز کنید و به مسیر WhatsApp > Databases بروید. درون پوشه Databases، دو فایل بکاپی که از چت‌ها تهیه شده است را پیدا خواهید کرد، اسم این فایل‌ها بصورت msgstore.db.crytp12 خواهد بود (آخرین نسخه بکاپی که تهیه شده است) و در قالبی دیگر به صورت msgstore-YYYY-MM-DD.1.db.crypt12 خواهد بود که YYYY-MM-DD که به ترتیب از چپ، سال، ماه و روز است.

برای بازگردانی پیام‌هایی که در فاصله بین ذخیره شدن این دو فایل بکاپ پاک حذف شده‌اند، کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

  • فایل msgstore.db.crytp12 را به msgstore-latest.db.crytp12 تغییر نام دهید.
  • فایل msgstore-YYYY-MM-DD.1.db.crypt12 را به msgstore.db.crytp12 تغییر نام دهید.

بعد از انجام مراحل فوق، اپلیکیشن واتساپ را حذف و مجدداً نصب کنید.

در صورتی که بکاپ در گوگل درایو (Google Drive) را فعال کرده‌اید، این مرحله را انجام دهید:

اپلیکیشن گوگل درایو را باز کنید، بر روی بکاپ‌ها (Backups) تپ کنید و فایل بکاپ واتساپ را پاک کنید.

اپلیکیشن واتساپ را مجدداً نصب کنید. دوباره از شما خواسته خواهد شد که پیام های سابق خود را به وسیله فایل بکاپی که ویرایش کرده بودید را بازگردانی کنید (و به جای فایل بکاپی که اخیراً تهیه شده است می‌توانید از فایلی که مدتها پیش تهیه شده است استفاده کنید).

این روش به شما اجازه خواهد داد که پیام‌های پاک شده واتساپ را از دومین و آخرین فایل بکاپی که اخیراً تهیه کرده‌اید بازگردانی کنید. شما می‌توانید با پیام‌هایی که بازیابی کرده‌اید، به صورت عادی به استفذه از واتساپ ادامه دهید. همچنین می‌توانید پس از این مرحله، پیام‌های بازیابی واتساپ را استخراج کرده وسیله بکاپی که تهیه کرده‌اید بازیابی کنید.

این دفعه در فایل اکسپلورر گوشی خود مراحلی که پیشتر توضیح داده شد را به صورت معکوس انجام دهید:

  • فایل msgstore.db.crytp12 را به msgstore-YYYY-MM-DD.1.db.crypt12 تغییر نام دهید.
  • فایل msgstore-latest.db.crytp12 را به msgstore.db.crytp12 تغییر نام دهید.

اپلیکیشن واتساپ را حذف کنید و مجدداً نصب کنید، بکاپ را بازگردانی کنید تا آخرین چت‌های شما ظاهر شوند.

پیدا کردن تصایر، ویدیوها و فایل های صوتی پاک شده

شاید تعجب کنید، اما هنگامی که تصاویر یا ویدیوها را از واتساپ حذف می‌کنید، آنها واقعاً تا زمانی که حذفشان کنید، پاک نمی‌شوند. از این رو، بازیابی تصاویر و ویدیوهای واتساپ که از چت پاک کرده‌اید، نسبتاً آسان است.

فایل اکسپلورر دستگاه خود را باز کنید و به مسیر WhatsApp > Media بروید. از آنجا، به راحتی با بررسی کردن پوشه‌ها می‌توانید فایل‌هایی که می‌خواهید بازیابی کنید را پیدا کنید.

پاک کردن تصادفی پیام‌ها مشکلی رایج در تمام پلتفرم‌های پیام رسانی است و فقط مختص واتساپ نیست. بدتر از آن، می‌توانید به صورت تصادفی برخی از اسناد مهم هچون فایل‌های آفیس را پاک کنید.

استراتژی پیشرفته بکاپ واتساپ

بر این اساس که به آسانی می‌توانید فایلهای بکاپ واتساپ را در دستگاه‌های اندرویدی مشاهده و ویرایش کنید، مدیریت و دستکاری آنها به نفع خودتان بسیار آسان است.

اگرچه واتساپ تنها دو فایل بکاپ اخیر را نگه می‌دارد، می‌توانید آن را هک کنید تا هر چند تعداد که بخواهید فایل بکاپ داشته باشید.

تمام چیزی که نیاز دارید این است که نام فایل msgstore-YYYY-MM-DD.1.db.crypt12 را به هر چیز دیگری تغییر دهید، مثلاً oct11.db.crypt12. بنابراین این فایل از این که توسط واتساپ بازنویسی شود محافظت خواهد شد. در بکاپ بعدی، واتساپ یک فایل جدید msgstore-YYYY-MM-DD.1.db.crypt12 خواهد ساخت و حالا سه نقطه بازگشت خواهید داشت.

همان‌طور که می‌توانید ببینید، بازیابی پیام‌های حذف شده در واتساپ نسبتاً آسان است. با این حال، این پیام رسان برای این احتمالات کاملاً آماده سازی شده است. استراتژی پیشرفته بکاپ واستاپ ارزش خود را در چنین مواردی نشان می‌دهد.

می‌توانید استراتژی پیشرفته بکاپ را هر چند مرتبه که می‌خواهید تکرار کنید و بدون نیاز به تلاش زیاد می‌توانید پیام‌های حذف شده بیشتری را در مدت مدت زمان طولانی‌تری بازگردانی کنید.

به نقل از : mag.plaza.ir