آموزش – چگونه پورت USB از کار افتاده را درست کنیم؟

آیا تا به حال پیش آمده که کابل USB خود را به کامپیوتر متصل کرده و متوجه شوید که کامیپوتر شما هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد؟ قطعا پورت USB شما اشکالاتی دارد و در ادامه در مورد راه‌ حل‌های آن صحبت خواهیم کرد.

حتما تا کنون پیش آمده که حافظه و یا کابل USB خود را به کامپیوتر متصل کرده اید اما متوجه شدید که کامیپوتر شما هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. در این حالت قطعا پورت USB شما دچار خرابی شده و باید به فکر چاره ای برای آن بیفتید. راه‌های زیادی وجود دارد که بتوان منشا عیب پورت USB را پیدا کرده و به حل مشکل پرداخت.

قبل از هرچیزی توجه کنید که منشا این مشکل می‌تواند از دو طرف باشد. یکی از طرف پورت USB و یکی هم از طرف کابل و یا حافظه شما. اگر شما با اتصال کابل یا حافظه USB به سیستم تان می‌بینید که سیستم اتصال آن را به دستگاه تایید کرده اما برای شما هیچ چیزی نشان داده نمی‌شود، احتمال زیادی وجود دارد که مشکل از جانب سخت افزار کابل یا حافظه USB شما باشد که می‌توان این مشکل را با فرمت کردن حافظه فلش و یا عوض کردن کابل USB حل کرد. اگر مشکل از پورت USB شما باشد، ممکن است دو نشانه داشته باشد:

  • سیستم شما نتواند حافظه یا کابل USB را تشخیص دهد
  • سیستم عامل کامیپوتر شما یک ارور در رابطه با پورت USB به شما نشان دهد

در هر دو صورت باید چک کنید و ببینید که آیا این پورت شما از لحاظ فیزیکی در شرایط خوبی است یا خیر. آیا خرابی‌هایی بر روی آن وجود دارد یا درون آن خاک جمع و یا کاملا تمیز است. بهتر است برای چک کردن این موضوع کامپیوتر و یا لپتاپ خود را خاموش کنید. اگر از پورت‌هایی که در پشت کامیپوترها تعبیه شده استفاده می‌کنید، احتمالا گرد و خاک زیادی در پشت کامپیوتر شما تجمع کرده باشد. گرد و خاک باعث می‌شود که جریان هوا به خوبی در فضای سخت افزار سیستم برقرار نشده و در نتیجه سیستم شما داغ کند.

داغ شدن سخت افزار سیستم باعث افت شدید کارایی سیستم شما می‌شود. بهتر است با یک دمنده و یا جاروبرقی مناسب گرد و خاک سیستم خود را بگیرید. بعد از این کار یک حافظه USB و یا کابل USB را درون پورت USB خود قرار دهید و کمی آن را بالا پایین کنید. اگر پورت USB شما لق بزند و یا به گونه ای شکننده باشد شما احتمالا باید یه فکر تعویض آن بیفتید. خرابی پورت معمولا مربوط به نوع حافظه و کابلی است که درون آن قرار می‌دهید. اگر دقت کرده باشید حافظه‌های USB جدید و یا دانگل‌های وای فای معمولا بسیار کوچک و کم وزن هستند اما مدل‌های قدیمی این محصولات معمولا وزن زیادی داشتند و به مرور به پورت USB آسیب می‌رساندند.

جایگزینی یک پورت USB آسان نیست. در کامیپوتر‌های رومیزی احتمالا باید به دنبال یک پورت متناسب با مادربورد خود باشید تا با تلاش کمتری بتوانید آن‌ها را با هم تطبیق دهید. اگر قصد تعویض پورت USB لپتاپ خود را دارید باید با لحیم کاری و انجام تعمیرات تخصصی (احتمالا توسط یک تعمیرکار مطمئن) پورت USB خود را عوض کنید. اگر دوست دارید خودتان این کار را کنید، می‌توانید از ویدیو‌های آموزشی که در این مورد وجود دارد استفاده کنید.

آیا با ریستارت کردن سیستم مشکل USB رفع می‌شود؟

ریستارت کردن راه حل کلاسیک بسیاری از مشکلات ویندوز بوده است! در برخی مواقع سیستم از لحاظ نرم افزاری قادر به تشخیص حافظه USB شما نیست. در این مواقع با ریستارت کردن مشکل شما حل می‌شود. برخی از مشکلات USB را می‌توان از طریق بخش device manage حل کرد. با کلیک راست کردن بر روی منو استارت گزینه device manage را انتخاب کنید تا به تنظیمات این بخش بروید.

در این بخش تمام حافظه‌ها و لوازم جانبی که به سیستم شما متصل هستند نشان داده می‌شود. نام این قطعات به ترتیب حروف الفبا مرتب شده و شما باید به دنبال گزینه Universal Serial Bus controllers بگردید. روی تیک کنار این گزینه کلیک کرده و USB Host Controller را پیدا کنید. ممکن است این گزینه در سیستم شما با نام‌های دیگری ظاهر شود اما این سه کلمه حتما در نام گزینه وجود دارد.

پورت USB

اگر چنین گزینه ای در سیستم شما پیدا نمی‌شود، در تولبار همین پنجره روی Scan for hardware changes کلیک کنید. این بخش یک چک دوباره بر روی حافظه و لوازم جانبی متصل به کامپیوتر انجام می‌دهد. اگر مشکل باز هم درست نشد، بهتر است روی گزینه USB Host Controller کلیک کرده و حافظه‌های مورد نظر خود را یکبار حذف کنید. با انتخاب گزینه uninstall این کار را انجام دهید و تا حذف کامل صبر کرده و سپس کامپیوتر خود را ریستارت کنید. دقت کنید که اگر از موس‌های بی سیم استفاده می‌کنید، درایور موس شما با uninstall کردن در این بخش، حذف خواهد شد.

راه حل دیگری هم وجود دارد. در برخی حالات، سیستم شما برای استفاده بهینه از منبع تغذیه لپتاپ، برق ورودی به پورت‌های USB را حداقل و یا قطع می‌کند. این قابلیت در ویندوز ۱۰ وجود دارد و ممکن است همین برای شما ایجاد مشکل کند. این گزینه USB Selective Suspend نام داشته و می‌توانید به این صورت آن را دستکاری کنید:

پورت USB

در منوی استارت، کنترل پنل سیستم خود را باز کنید. به آدرس Hardware and Sound > Power Options بروید و روی گزینه Change plan settings و سپس روی Change advanced power settings کلیک کنید. در این بخش گزینه USB Settings را پیدا کرده و روی تیک کنار آن کلیک کنید. در این بخش، گزینه USB selecting suspend setting را پیدا کنید. منو آبشاری این گزینه را روی حالت Disabled قرار داده و سپس Apply و OK کنید. برای اطمینان از اعمال تغییرات کامپیوتر خود را ریستارت کنید.

همانطور که دیدید راه حل‌های مختلفی برای درست کردن خرابی پورت USB وجود دارد. بهتر است برای اینکه در امر عیب یابی مشکل پورت USB خود موفق تر باشید، به ترتیب زیر عمل کنید:

  • از لحاظ فیزیکی سلامت پورت USB خود را چک کنید
  • اگر لازم است، سخت افزار پورت خود را تعمیر و یا تعویض کنید
  • ویندوز را ریستارت کنید
  • از بخش Device Manager گزینه USB Host Controller را پیدا کرده و حذف کنید
  • گزینه USB Selective Suspend را هم غیرفعال کنید

پورت‌های USB معمولا بخش‌هایی نیستند که مدام خراب شوند و خرج بتراشند. شما می‌توانید با رعایت نکاتی خاص، طول عمر آن‌ها را زیاد کنید و برای مدت زیادی از یک پورت USB سالم استفاده کنید.

به نقل از : mag.plaza.ir