آموزش – چگونه از دوربین گوشی اندرویدی به عنوان وب کم استفاده کنیم؟

اگر قصد دارید که از دوربین گوشی اندرویدی خود به عنوان وب کم استفاده کنید و روشی برای این کار در ذهن ندارید با ما همراه باشید. حتما روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، پاسخگوی سوالات شما در این زمینه خواهند بود.

اگر کامپیوتر دسکتاپ شما به وب کم مجهز نیست و بخواهید ویدیویی را از خود در کامپیوترتان ضبط کنید، ناچارید که ار دوربین وب کم جانبی استفاده نمایید. اما قبل از اینکه یک دوربین جانبی را بکاربگیرید، بهتر است از خودتان بپرسید چرا از دوربین گوشی اندرویدی خود استفاده نکنم؟ حتما در جواب این سوال می‌پرسید چگونه؟ آیا اصلا راهی برای این کار وجود دارد؟ بله که وجود دارد. با ما همراه باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنیم. حالا همه چیزی که برای استفاده از دوربین گوشی به عنوان وب کم نیاز دارید یک گوشی اندرویدی و همچین اپلیکیشنی مناسب خواهد بود.

چرا باید از یک گوشی اندرویدی به عنوان وب کم استفاده کنیم؟

یکی از دلایل استفاده از دوربین گوشی اندرویدی به عنوان وب کم این است که بخواهید مکالمه‌ای تصویری داشته باشید؛ یا اینکه قرار باشد ویدیویی را برای یک سخنرانی ضبط کنید و یا اینکه گزارشی را ارائه دهید. در همه این شرایط تصور کنید که وب کم در اختیار ندارید. با این حال همه موارد بیان شده دلایل کافی است که به شما پیشنهاد دهیم می‌توانید از دوربین گوشی خود به عنوان وب کم استفاده نمایید.

البته توجه داشته باشید اکثر مانیتورهای امروزی به وب کم مجهز هستند و آن دسته از مانیتورهایی که وب کم ندارند نیز می‌توانند از وب کم‌های جانبی استفاده نمایند. با این حال این هم خوب است بدانید که همیشه وب کم مانیتور از کیفیت خوبی برخوردار نیست، از طرفی استفاده از یک وب کم جانبی نیز هزینه اضافه در پی خواهد داشت. پس بهترین روش استفاده از اپلیکیشن اندرویدی مناسب است که گوشی هوشمند شما را به یک وب کم برای مانیتور تبدیل خواهد کرد. با این ترفند می‌توانید از گوشی خود به عنوان یک وب کم دستی قابل حمل نیز استفاده کنید.

قبل از هر چیزی در مورد ثبات دوربین خود فکر کنید

قبل از اینکه دوربین گوشی اندرویدی خود را به وب کم تبدیل کنید ابتدا باید در مورد جایی که قرار است دوربین گوشی شما قرار بگیرد فکر کنید. بگذارید ساده‌تر بگوییم. هیچ کس دوست ندارد ویدیویی را که پر از تکان خوردن دوربین و صحنه‌های تار است را مشاهده کند. پس ابتدا جای مناسبی برای گوشی خود پیدا کنید و محلی را فراهم نمایید که گوشی شما در آنجا بدون حرکت باقی بماند. البته تنظیم دوربین بر روی سه پایه‌ای مخصوص دوربین نیز راهکار خوبی می‌تواند باشد. حالا در ادامه می‌توانید به روش‌های زیر، دوربین گوشی خود را به وب کم تبدیل کنید.

روش اول: دوربین بی سیم DroidCam

درواقع Droidcam را باید در دو نسخه تهیه کنید. نسخه‌ای مخصوص گوشی اندرویدی و نسخه‌ای نیز مخصوص کامپیوتر دسکتاپ. برای گوشی اندرویدی خود که می‌توانید آن را از گوگل پلی به صورت رایگان دانلود کنید که از این لینک قابل دسترس است و البته نسخه پرمیویم آن با نام DroidcamX نیز برای دانلود از این لینک (با قیمت ۴٫۵۰ دلار) موجود است. از طرف دیگر نسخه Droidcam مخصوص ویندوز و یا لینوکس را نیز می‌توانید از اینجا دانلود نمایید.

سعی کنید ابتدا برنامه اندروید را نصب نمایید. بعد از آن برنامه را در طرف ویندوز نصب کنید. حالا بعد از نصب مراحل زیر را طی نمایید:

لازم است برنامه را ابتدا در ویندوز اجرا کنید. بعد از باز کردن، برنامه از شما درخواست یک IP را دارد. این آی پی را باید از نسخه اندروید Droidcam در این قسمت وارد نمایید. یعنی Droidcam را در گوشی اندروید خود باز کرده و IP که در اختیار شما قرار می‌دهد را در برنامه ویندوز وارد کنید. توجه داشته باشید که می‌توانید کیفیت صدای ویدیو را نیز در کامپیوتر خود تنظیم نمایید. بین گزینه‌های صدای کم، متوسط و بالا یکی از گزینه‌های موردنظر خود را انتخاب نمایید.

برنامه Droidcam در دسکتاپ

علاوه بر وارد کردن IP برای برقراری ارتباط بین گوشی و کامپیوتر دسکتاپ همچنین می‌توانید از کابل USB نیز استفاده کنید. با فرض اینکه همه تنظیمات ابتدایی را انجام داده‌اید و آماده ضبط ویدیو هستید، بر روی دکمه Start کلیک کنید. با انتخاب دکمه Start اپلیکیشن موبایل تصویر دوربین گوشی شما را به کامپیوتر می‌فرستد. جالب است بدانید در نسخه اندروید نیز می‌توانید از قسمت Setting، اینکه قرار است با کدام دوربین گوشی کار کنید را انتخاب نمایید.

جالب است بدانید اگرچه نسخه رایگان برنامه Droidcam گزینه‎‌ها و تنظیمات خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد، اما کامل نیست. به‌عنوان مثال در نسخه رایگان شما تنها می‌توانید از دوربین گوشی هوشمند خود به شکل افقی استفاده کنید. برخی از ویژگی‌های دیگر نیز مانند بزرگنمایی، محدودیت‌هایی دارند. علاوه بر این، در نسخه پرمیویم گزینه‌هایی مانند روشنایی، رزولوشن و کنترل‌های دیگر نیز از طریق منوی پایین در برنامه DroidCam نسخه دسکتاپ قابل تنظیم خواهند بود.

روش دوم: استفاده از برنامه IP Webcam

گفتنی است که برنامه آی پی وب کم (IP Webcam) جایگزینی بسیار مناسب برای برنامه Droidcam محسوب می‌شود. در این روش نیز باید هر دو نسخه برنامه را یعنی یک نسخه برای اندروید و یک نسخه برای ویندوز دانلود کنید. برای دانلود IP Webcam در اندروید از این لینک و برای دانلود این برنامه در نسخه دسکتاپ نیز وارد این لینک شوید.

روش کار با این برنامه نیز به‌طور کامل مشابه برنامه Droidcam است که در بالا به توضیح درباره آن پرداختیم. با این تفاوت که قبل از کار برای پیکره‎بندی آن باید مراحلی را طی کنید و همچنین اینکه به یک مرورگر نیاز خواهید داشت.

در این مورد نیز برای کاربران ویندوز مرورگرهای کروم و موزیلا را پیشنهاد می‌دهیم و توصیه می‌کنیم که از دیگر مرورگرها استفاده نکنید. حالا باید برنامه را در دستگاه اندرویدی خود باز کنید. آدرس IP که در اختیار شما قرار می‌دهد را به صورت http://[IP ADDRESS]:8080/videofeed (در قسمت IP ADDRESS) در نوار آدرس مرورگر خود وارد نمایید.

اپلیکیشن اندروید نیز تنظیماتی را در مورد رزولوشن ویدیو و تصویر را در اختیار شما قرار می‌دهد، با این محدودیت که این برنامه تنها از دوربین‌های اصلی گوشی پشتیبانی می‌کند و امکان کار با دوربین سلفی نیز هنوز به طور کامل برای آن وجود ندارد.

IP Webcam سمت کلاینت

برای شروع هنگامی که در حال اجرای برنامه در کامپیوتر ویندوزی خود هستید باید بر روی دکمه Action در برنامه IP Webcam سمت اندروید ضربه بزنید تا برنامه آغاز به کار کند. برای توقف و همچنین تنظیمات بیشتر نیز می‌توانید از همین دکمه استفاده کنید.

جالب است بدانید که امکان ذخیره ویدیوی شما نیز بر روی فضاهای ابری چون دراپ باکس با نصب Dropbox uploader از این آدرس وجود خواهد داشت.

اسکایپ و استفاده از دوربین اندروید به عنوان وب کم

اگر شما به دنبال استفاده از برنامه اسکایپ نسخه ۸ با وب کم‌هایی به روش‌های بیان شده هستید، باید بگوییم که این راهکارها عملی نخواهند بود و راه‌حل آن است که از برنامه اسکایپ در گوشی خود استفاده کنید. این در حالی است که مایکروسافت پشتیبانی از اسکایپ نسخه ۷ را نیز متوقف کرده است. با این حال اسکایپ نسخه ۸ قادر به شناسایی گوشی شما از طریق برنامه IP Webcam و یا DroidCam Wireless Webcam نخواهد بود.

با این حال امروزه گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها از دوربین‌های قابل قبولی برخوردارند و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها از قابلیت‌های اسکایپ نیز بهره‌مند شوید. این بدین معنی است که برای استفاده از اسکایپ دیگر نیازی به برنامه‌ اضافه در کامپیوتر خود ندارید و به راحتی می‌توانید از این برنامه در گوشی هوشمند و یا تبلت خود استفاده نمایید.

کدام برنامه نتیجه بهتری را در تبدیل دوربین گوشی به وب کم در اختیار ما قرار می‌دهد

با توجه به استفاده‌هایی که کاربران از برنامه‌های مختلف برای این کار کرده‌اند، نتایج حاصل شده نشان می‌دهند که برنامه Droidcam به دلیل راحتی استفاده و بهره‌مندی از رابط کاربری ساده و راحت‌تر می‌تواند گزینه بسیار مناسبی در استفاده از دوربین گوشی به عنوان وب کم باشد. علاوه بر این‌ها Droidcam مراحل نصب آسانی دارد و همچنین دارای تنظیمات و کنترل‌های بیشتری در زمینه ویدیو است. با این حال اگر هیچ کدام از این برنامه‌ها نتوانستند شما را به هدفتان برسانند، می‌توانید از وب کم جانبی برای کامپیوتر دسکتاپ خود استفاده نمایید.

به نقل از : mag.plaza.ir