آموزش – چگونه حساب کاربری فیسبوک خود را حذف و تمام اطلاعات را دانلود کنیم

هر روز خبری منتشر می‌شود که نشان می‌دهد حساب کاربری فیسبوک هزاران کاربر هک شده است. اگر قصد دارید حساب کاربری خود را حذف کنید و تمام اطلاعات خود را هم دانلود کنید، با ادامه این مقاله همراه با ما باشید.

هر چند مدت یکبار از خبر‌ها می‌شنویم که اطلاعات تعدادی از کاربران فیسبوک به سرقت رفته است. آخرین خبر که هفته پیش منتشر شد، مبنی بر این بود که اطلاعات حساب کاربری ۵۰ میلیون نفر به سرقت رفته است. فیسبوک در مورد این خبر گفت که وجود یک باگ امنیتی در بخش View As این شبکه اجتماعی باعث شده تا هکرها از این باگ سو استفاده کنند و نام و اطلاعات حدود ۳۰ میلیون کاربر را به سرقت ببرند.

قطع به یقین، این تعداد از دزدی اطلاعات عدد زیادی نسبت به رسوایی‌های قبلی نبوده است اما برآیند تمام این خبر‌ها این است که فیسبوک شاید به عدم افشا و نگهداری از اطلاعات شما اهمیتی نمی‌دهد! اگر همین امروز تصمیم گرفته‌اید حساب کاربری فیسبوک خود را حذف کرده و تمام اطلاعات خود را دانلود کنید و با این شبکه اجتماعی خداحافظی کنید، ما آموزش این کار را در ادامه به شما می‌دهیم.

چگونه حساب کاربری فیسبوک خود را حذف کنیم؟

برای حذف حساب کاربری فیسبوک خود باید ابتدا به بخش تنظیمات فیسبوک بروید. با کلیک کردن بر روی فلش در سمت راست و بالای صفحه کاربری خود و سپس انتخاب گزینه Settings به این بخش هدایت می‌شوید.

بعد از رفتن به این بخش، باید روی گزینه Your Facebook Information کلیک کنید. که سومین گزینه از منو تنظیمات نشان داده شده است. با کلیک کردن بر روی این گزینه چندین گزینه رو به روی شما قرار می‌گیرد.

facebook/فیسبوک

از طریق گزینه Delete Your Account and Information که در پایین قرار دارد می‌توانید حساب خود را حذف کنید. حذف دائمی، یکی از این گزینه‌ها است. با رفتن به این قسمت و کلیک روی گزینه آبی رنگ انتهای صفحه، حساب کاربری شما کاملا و به صورت دائمی حذف می‌شود.

facebook/فیسبوک

قبل از حذف دائمی و کامل حساب کاربری خود، توجه کنید که فیسبوک قوانین خاصی هم دارد. ابتدا باید توجه کنید که شما با حذف نام کاربری خود دیگر قادر نخواهید بود از خدمات پیام رسانی فیسبوک استفاده کنید. اگر از فیسبوک برای ارتباطات ضروری و یا کاری خود استفاده می‌کنید، شاید گزینه غیر فعالسازی یا Deactivate Account می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای شما باشد. همچنین فیسبوک اطلاعاتی از تعدا عکس‌ها و پست‌های شما را هم می‌دهد. می‌توانید در صورت علاقه تمام عکس‌های خود را دانلود کنید.

اگر شما در صفحات مختلفی تنها مدیر (Admin) آن صفحه هستید، فیسبوک این صفحات را نیز به شما نشان می‌دهد. اگر قصد داشته باشید حساب کاربری خود را به صورت دائمی حذف کرده و یا غیرفعال کنید، تمام این صفحات نیز دیگر منتشر نخواهند شد. اگر یک دولوپر هستید و اپلیکیشن‌هایی را توسعه داده‌اید، این اپلیکیشن‌ها در این قسمت به شما نشان داده می‌شوند. این برنامه‌ها در صورت حذف دائمی حساب کاربری؛ حذف خواهند شد.

اگر تا اینجا هیچ مشکلی نداشتید و هنوز هم قصد حذف دائمی حساب کاربری خود را دارید، به راحتی روی گزینه آبی رنگ انتهای صفحه (Delete Account) کلیک کنید و در پنجره ظاهر شده یکبار پسورد خود را وارد کنید. این وارد کردن رمز به این خاطر است که فیسبوک مطمئن شود خود شما در حال حذف حساب کاربری خود هستید نه شخص دیگری! بعد از انجام این مراحل، حساب کاربری شما به مدت ۳۰ روز (قبلا ۱۴ روز) به صورت دائمی حذف نمی‌شود و تا ۳۰ روز اگر از این کار خود پشیمان شدید می‌توانید بدون هیچ مشکلی به حساب کاربری خود برگردید و دوباره از آن استفاده کنید.

facebook/فیسبوک

چگونه اطلاعات خود را از فیسبوک دانلود کنیم؟

برای این کار باز هم مراحل قبل را اجرا کنید. یعنی به بخش تنظیمات رفته و سپس روی گزینه Your Facebook Information کلیک کنید. در این بخش، گزینه Download Your Information را پیدا کرده و سپس روی آن کلیک کنید. بعد از انتخاب این گزینه، شما به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که فیسبوک در این صفحه تمام اطلاعات قابل دانلود شما را برایتان لیست می‌کند. جزئیات این اطلاعات شما هم، همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، به شما نشان داده شده و می‌توانید تمام این اطلاعات را به صورت یکجا و یا به صورت تک تک و مطابق با نیازتان دانلود کنید.

facebook/فیسبوک

داده‌ها را می‌توانید به دلخواه در دو فرمت HTML و یا JSON ذخیره کنید. این داده‌ها همه رمزگذاری شده‌اند و برای دسترسی به آن‌ها باید رمز خود را وارد کنید. تمام این اطلاعات، تنها به مدت «چندین روز» قابل دانلود خواهند بود. همان طور که در تصویر بالا می‌بینید، اطلاعات به صورت دسته بندی به شما ارائه می‌شوند. معمولا کاربران پست‌ها، عکس‌ها و ویدیو‌های خود را دانلود می‌کنند. در دانلود فایل‌ها به دقت بازه زمانی را وارد کنید و کیفیت ویدیو‌ها و فرمت فایل را به دقت تعیین کنید. بهتر است فرمت را HTML و کیفیت ویدیوها و تصاویر را حداکثر انتخاب کنید.

facebook/فیسبوک

بسته به مقدار فایل‌های شما، دانلود آن‌ها هم می‌تواند طول بکشد. مثلا در عکس بالا تمام اطلاعات انتخاب شده برای دانلود حدود ۶۱۳ مگابایت هستند که ۲۰ دقیقه زمان آماده سازی آن‌ها است. همان طور که متوجه شدید، فایل‌های شما به صورت آنی برای دانلود آماده نمی‌شوند، می‌توانید سفارش دانلود خود را با مخلفات ثبت کرده و فیسبوک بعد از آماده شدن سفارش شما از طریق ایمیل، نرم افزار پیام رسان و حتی واتساپ خبر می‌دهد که سفارش شما آماده است! بعد از آماده شدن این اطلاعات می‌توانید آن‌ها را دانلود کنید و تمام خاطرات و اطلاعات حساب کاربری خود را قبل حذف کردن آن‌، در چمدان خود قرار دهید.

اما سوال اینجاست که چرا باید فیسبوک را حذف کنیم!؟ فیسبوک از هر شبکه اجتماعی دیگری، کاربران بیشتری دارد. نقص‌های امنیتی و سرقت اطلاعات کاربران چیز جدیدی نیست اما این که فیسبوک تا این قدر به اطلاعات کاربران خود اهمیت ندهد، خود جای تامل دارد. اعتراضات زیادی در مورد این موضوعات شده اما با توجه به عدم رسیدگی و همچنان سناریوی تکراری سرقت اطلاعات، کاربران زیادی عطای فیسبوک را به لقایش بخشیده و قصد حذف حساب کاربری خود را دارند.

حذف حساب کاربری فیسبوک جنبه دیگری هم دارد! شما با حذف این شبکه اجتماعی، کمتر سراغ گوشی خود می‌روید و وقت بیشتری را با دوستان و خانواده خود می‌گذرانید. شما از استرس، ناراحتی و فشار‌هایی که ثابت شده شبکه‌های اجتماعی بر کاربرانشان تحمیل می‌کنند رهایی خواهید یافت و با خانواده خود معاشرت می‌کنید.

به نقل از : mag.plaza.ir