آموزش – چرا و چطور باید آدرس IP خود را پنهان کنیم؟

آدرس آی پی (IP) همانند آی دی (ID) شما در اینترنت است. هرگاه در اینترنت به جستجو و گشت‌وگذار می‌پردازید، سرور‌ها با آدرس IP شما متوجه می‌شوند که از کجا به اینترنت وصل شده‌اید. شما می‌توانید IP خود را پنهان کنید، اما چرا و چگونه؟

آدرس آی پی یا IP شما به نوعی هویت مجازی شماست. شما در فضای اینترنت با آدرس IP خود شناخته می‌شوید و سرور‌های اینترنت شما را با آدرس IP ردیابی می‌کنند. سایت‌های بسیار زیادی وجود دارند که شما را متناسب با آی‌دی ردیابی می‌کنند و اگر توجه کرده باشید در برخی سایت‌ها تبلیغاتی را می‌بینید که بسیار با سلیقه شما متناسب هستند. این اتفاقی نیست که دقیقا همان کالایی را که می‌خواهید در تبلیغات درون سایت‌ها مشاهده می‌کنید. این سایت‌ها از روی IP شما تمام رفتارتان در اینترنت را در نظر می‌گیرند و تا حدودی سلیقه شما را می‌دانند. این کار ممکن است برای افراد زیادی عذاب‌آور باشد و دوست داشته باشند که آدرس IP خود برای اینگونه سایت‌ها غیر قابل مشاهده کنند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل اینکه کاربران قصد دارند آدرس IP خود را پنهان کنند این است که می‌خواهند مطالبی را ببینند یا دانلود کنند که دسترسی به آن‌ها ندارند. یکی از دلایل قطع دسترسی کاربران به اینترنت و سایت‌های مختلف، موقعیت جغرافیایی آن‌ها است. سانسور‌هایی که دولت‌ها روی اینترنت اعمال می‌کنند، مستقیما با IP در ارتباط است. مثلا کشور‌های خاورمیانه و چین فیلترهای زیادی روی IP هایی که از کشورهایشان سرچشمه می‌گیرند دارند. اگر IP خود را پنهان کنید، می‌توانید تمام وبسایت‌هایی را که از دیدن آ‌نها منع شده‌اید ببینید. در برخی موارد هم سایت‌ها خود اقدام به فیلتر کردن IP هایی می‌کنند که از کشورهای مشخصی وارد می‌شوند. مثلا یوتیوب بعضی کشور‌ها را مثل آلمان که به‌طور مستقیم از محتوای کپی رایت محروم هستند به نوعی تحریم کرده است!

دلیل دیگر تمایل به پنهان کردن IP حفظ امنیت و حریم شخصی و عدم اجازه به سایت‌های تبلیغاتی برای سو استفاده از اطلاعات ما است. چون زمانی که شما از یک سایت بازدید می‌کنید، تقریبا اطلاعات زیادی از شما به سرور این سایت فرستاده می‌شود که یکی از این اطلاعات IP شما و همچنین اطلاعاتی مثل موقعیت جغرافیایی است. بسیاری از سایت‌ها، حتی اگر اجازه این کار را ندهید، مکان شما را می‌دزدند!

آدرس آی پی / آدرس IP

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، اطلاعات جامعی از یک IP وجود دارد. شاید این شخص اجازه این کار را نداده است، اما دانستن این اطلاعات برای برخی از سایت‌ها مثل آب خوردن است. جمع‌آوری اطلاعات تنها توسط سایت‌ها انجام نمی‌پذیرد. این اطلاعات ممکن است توسط ارائه دهنده خدمات اینترنتی یا ISP شما هم برداشته شوند. طبق قوانین آمریکا، یک ISP می‌تواند اطلاعات کاربر خود را بدون اجازه جمع‌آوری (و نه پخش) کند. اما این شرکت‌ها به گفته خودشان اطلاعات کاربران را نمی‌فروشند، گرچه اطلاعات شما برای شرکت‌های تبلیغاتی بسیار مهم و البته گران‌قیمت هستند. همانطور که می‌بینید، اطلاعات IP شما در دسترس و از قضا بسیار ارزشمند است.

چگونه آدرس IP خود را عوض کنیم؟

دو راه عمده برای این کار وجود دارد؛ شما یا باید از یک سرور پراکسی استفاده کنید و یا از یک Virtual Private Network. برنامه‌هایی نیز هستند که آدرس IP شما را تغییر می‌دهند اما این برنامه‌ها ممکن است سرعت اینترنت شما را با کندی مواجه کنند. سرور پراکسی یک سرور میانجی است که اطلاعات IP را دریافت و به سرور اصلی می‌فرستد. اما سرور اصلی دیگر اطلاعات IP شما را ندارد، بلکه اطلاعات IP سرور پراکسی شما را دارد. اطلاعات برگشت داده شده از سرور اصلی هم ابتدا به سرور پراکسی منتقل شده و سپس به شما می‌رسند. اما یکی از مشکلات سرور‌های پراکسی این است که این سرور‌ها بعضا خودشان اقدام به جمع آوری و فروش اطلاعات IP شما می‌کنند!

آدرس آی پی / آدرس IP

Virtual Private Network یک راه حل بهتر است. اگر به یک Virtual Private Network وصل شوید، سیستم شما این شبکه را به عنوان یک شبکه محلی امن می‌پذیرد و تمام اطلاعات خود را از طریق یک کانال امن به آن می‌فرستد. از آنجایی که سیستم شما به Virtual Private Network به عنوان یک شبکه محلی و امن نگاه می‌کند می‌تواند با اطمینان تمام اطلاعات IP شما را به سرور‌های خارجی بفرستد. زمانی که شما با Virtual Private Network وارد دنیای مجازی می‌شوید، سیستم شما با یک اتصال رمزگذاری شده و مجازی وارد اینترنت می‌شود. زمانی که شما با یک Virtual Private Network از آمریکا وارد سایتی می‌شوید، این سایت هم IP شما به عنوان یک IP آمریکایی نگاه می‌کند.

چگونه یک Virtual Private Network داشته باشیم؟

اگر تصمیم خود را برای داشتن یک Virtual Private Network گرفته‌اید، می‌توانید شبکه اختصاصی خود را بسازید که البته این کار بسیار پیچیده و سخت است. اما یکی از آسانترین راه‌ها برای داشتن Virtual Private Network این است که از یک سرویس‌دهنده این خدمت استفاده کنید. به هر حال Virtual Private Network نسبت به بقیه راه‌حل‌ها بهتر، پرسرعت‌تر، امن‌تر و البته کمی هزینه‌بر است. در ضمن باید مراقب بدافزارهای تقلبی هم باشید که بعضی‌ از آنها حاوی ویروس‌هایی هستند که علاوه بر سرقت اطلاعات شخصی‌تان، ممکن است آسیب‌های جدید به خود سیستم وارد کنند.

برای داشتن Virtual Private Network باید یک اکانت (معمولا یوزر نیم و پسورد) و یک برنامه کاربری متناسب با سیستم عامل خود داشته باشید. با وارد کردن نام کاربری و رمز در این نرم‌افزارها و سپس اتصال به اینترنت می‌توانید با یک IP که احتمالا محل آن با محل واقعی شما هزاران کیلومتر فاصله دارد، به دنیای مجازی متصل شوید.

به نقل از : mag.plaza.ir

CopyRight Original Article منبع اصلی و رعایت قانون کپی رایت