آموزش – چهار روش برای ریست فکتوری کردن ویندوز لپ تاپ یا کامپیوتر

ریست فکتوری (بازگشت به تنظمات کارخانه‌ای) می‌تواند بسیاری از مشکلات ویندوز را برطرف کند. اگر کامپیوترتان خیلی کندتر از آن چیزی است که یک‌ بار بوده است، با نرم افزارهای مخرب برخورد می‌کنید که از بین نمی‌روند یا اینکه تصمیم به فروختن کامپیوتر خود میگیرد، ریست فکتوری راحت‌ترین راه حل برای مشکل شماست.

بسته به نصب و نسخه ویندوزی که نصب کرده‌اید، چندین راه مختلف برای ریست فکتوری یک لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی در اختیار دارید. ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه ویندوز یک کامپیوتر را به آسان‌ترین شکل ممکن ریست فکتوری کنید.

اول اطمینان حاصل کنید که از اطلاعات خود بکاپ (پشتیبان) تهیه کرده‌اید

قبل از استفاده از گزینه‌های زیر، بهتر است که اطمینان حاصل کنید که اخیراً از فایل‌های خود بکاپ تهیه کرده و آن را در جایی مطمئن ذخیره کرده‌اید. اجرای یک ریست فکتوری، تمامی فایل‌ها و نرم افزارهای نصب شده شما را حذف خواهد کرد. پس اگر نمیخواهید چیزی را به حال خود رها کنید، این کار را انجام دهید.

۱٫ استفاده از گزینه داخلی ریست در ویندوز ۱۰

فرآیند ریست فکتوری زمانی فرآیندی ناخوشایند و ناجور بود، اما مایکروسافت در ویندوز ۸ راهی بسیار آسان‌تر را برای این کار معرفی کرد. همچنین این روش را در ویندوز ۱۰ نیز گنجانده است و یکی از بهترین راه‌ها برای ریست فکتوری کردن یک کامپیوتر برای بیشتر مردم است.

برای دسترسی به آن، به مسیر Settings > Update & Security > Recovery بروید. تیتری با مضمون Reset this PC خواهید دید؛ بر روی دکمه Get started که در زیر این تیتر قرار دارد کلیک کنید.

ریست یا ریفرش؟

شما دو گزینه برای انتخاب در اختیار خواهید داشت: Keep my files یا Remove everything. اولین گزینه تنظیمات شما را به حالت پیش فرض برمیگرداند و همه اپلیکیشن های شما را حذف میکند (مثل مرورگرها، مایکروسافت آفیس و بازی‌ها)، اما اطلاعات شما را حفظ میکند. دومین گزینه همانطور که از نامش مشخص است، همه چیز را حذف میکند (اپلیکیشن‌ها،بازی‌ها،اطلاعات و فایل‌ها) و به تنظیمات پیش فرض کارخانه‌ای برمی‌گرداند.

اگرچه گزینه Keep my files اطلاعاتتان را حفظ می‌کند اما بهتر است که قبل از استفاده از آن، بکاپی تهیه کنید تا در صورتی که اشتباهی رخ داد قادر به بازگردانی اطلاعات خود باشید.

اگر Remove everything را انتخاب کردید، ویندوز از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید درایو را پاک کنید یا فقط می‌خواهید فایل‌هایتان را حذف کنید. انتخاب Remove files and clean the drive به صورت ایمن، درایو را پاک می‌کند پس این کار برای بازگردانی اطلاعات، سخت‌تر است (این فرآیند کمی زمان‌‌بر است). اگر به هر دلیلی می‌خواهید از شر کامپیوترتان خلاص شوید، بهتر است که این گزینه را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید کامپیوترتان را نگه دارید Just remove my files گزینه مناسبی است.

وگرنه، اگر گزینه Keep my files را اتخاب کنید، لیستی از اپلیکیشن‌هایی را خواهید دید که بعد از ریست حذف می‌شوند. ویندوز این را برای شما در دسکتاپتان (میزکارتان) ذخیره خواهد کرد و بعد از ریست می‌توانید به خاطر بیاورید که به چه چیزهایی برای نصب مجدد نیاز دارید.

سرانجام، عملیات را با کلیک بر روی Reset تأیید کنید و صبر کنید تا فرآیند تکمیل شود. اگر در حال ریست فکتوری لپ تاپی هستید، مطمئن شوید که لپ تاپتان به برق متصل است و بین فرآیند ریست با کمبود شارژ مواجه نمی‌شود زیرا مجبور می‌شوید تمام مراحل فوق را دوباره و از اول انجام بدهید.

۲٫ استفاده از گزینه Fresh Start در ویندوز ۱۰

در به روز رسانی Creators Update ویندوز ۱۰، مایکروسافت گزینه جدیدی را به ریست فکتوری کامپیوتر اضافه کرد. این گزینه بسیار شبیه به گزینه بالاست اما تعدادی تفاوت‌های کوچکی دارد که باعث می‌شود ارزش یک بار نگاه کردن را داشته باشد.

در صفحه Settings > Update & Security > Recovery ، بر روی لینکی که دارای نوشته Learn how to start fresh with a clean installation of Windows (بیاموزیم که چطور شروعی تازه با یک نصب تمیز ویندوز داشته باشیم) در پایین صفحه قرار دارد کلیک کنید. با کلیک بر روی این لینک پنجره Windows Defender Security Center با گزینه شروع تازه (Fresh Start) باز خواهد شد. بر روی Get started کلیک کنید تا فرآیند شروع شود.

در مقایسه با اولین روش، روش شروع تازه (Fresh Start) دارای تفاوت‌های زیر است:

  • شروع تازه همیشه فایل‌های شخصیتان را حفظ می‌کند، بدون هیچ گزینه‌ای برای حذفشان همانند روش اول.
  • شروع تازه، آخرین نسخه از ویندوز ۱۰ را دانلود می‌کند، در حالی که روش استاندارد ریست از اطلاعات ریکاوری موجود در درایو هارد دیسک شما استفاده می‌کند. این اطلاعات توسط سازنده کامپیوترتان تهیه شده است یا اگر خودتان ویندوز را نصب کرده‌اید، در پوشه Recovery در مسیر C:Recovery محافظت می‌شوند.
    • به خاطر این، شروع تازه از پر شدن منابع کامپیوتر جلوگیری می‌کند به این صورت که تمام اپلیکیشن‌های غیر استاندارد ویندوز را حذف می‌کند که شامل اپلیکیشن‌های غیرضروری که توسط سازنده نصب شده‌اند (Bloatware) نیز می‌شود.
  • سرانجام، شروع تازه بعضی از تنظیمات ویندوز را حفظ می‌کند اما مشخص نیست که کدامشان را نگه می‌دارد. روش اول ریست هیچ کدام از تنظیمات ویندوز را حفظ نمی‌کند.

به طور خلاصه، شروع تازه (Fresh Start) یک کپی از آخرین نسخه ویندوز ۱۰ را دانلود می‌کند، فایل‌ها و برخی از تنظیماتتان را حفظ می‌کند و هیچ اپلیکیشن اضافه‌ای را به جز اپ‌های ویندوز استور نگه نمی‌دارد. در عوض، روش استاندارد ریست فکتوری به شما اجازه می‌دهد انتخاب کنید که آیا می‌خواهید فایل‌هایتان را نگه دارید یا نه، هیچ کدام از تنظیمات را حفظ نمی‌کند و ویندوز و اپلیکیشن‌ها را بر اساس پارتیشن ریکاوری موجود در کامپیوترتان مجدداً نصب می‌کند.

۳٫ نصب کردن مجدد ویندوز با استفاده از رسانه نصب ویندوز (Windows Installation Media)

اگر از ویندوز ۸ یا ۱۰ استفاده نمی‌کنید یا به هر دلیلی نمی‌خواهید از روش‌های مناسب بالا استفاده کنید، همیشه می‌توانید ویندوز را با استفاده از رسانه نصب (Installation Media) ریست فکتوری کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد که یک نسخه تازه از ویندوز را بر روی کامپیوترتان نصب کنید و همه چیز که هم اکنون درون آن است را پاک کنید.

اگر می‌خواهید ویندوز ۷ را مجدداً از ابتدا نصب کنید، می‌توانید از ابزار دانلود ویندوز ۷ مایکروسافت استفاده کنید. این امر به شما اجازه می‌دهد که یک نسخه ISO از ویندوز ۷ را دانلود کنید که می‌توانید آن را از طریق رایت بر روی DVD یا با استفاده فلش مموری قابل بوت مجدداً نصب کنید. برای نصب به این روش نیاز به شماره سریال معتبر برای ویندوز ۷ دارید.

در هر صورت، به راحتی فلش مموری یا دیسکی که حاوی فایل مورد نظر است را وصل کنید، سپس از طریق آن‌ها کامپیوتر خود را بوت کنید. با صفحه خوش آمد گویی ویندوز روبرو خواهید شد که از طریق آن می‌توانید یک نصب تمیز (Clean) را انجام دهید.

۴٫ گزینه های پیشرفته ریست فکتوری

در حالی که سه روش بالا کار بسیاری از کاربران را راه می‌اندازد، اگر علاقمند هستید تعدادی روش پیشرفته نیز برای ریست کردن ویندوز وجود دارد.

یک از این روش‌ها، استفاده از فایل ایمیج (Image) سیستم بوده که شامل وضعیت کاملی از یک سیستم است. اگر از نصب ویندوزتان در حالت تمیز یک فایل ایمیج ساخته‌اید، می‌توانید آن را از منوی Advanced Startup بازگردانید. برای دسترسی به این قسمت به مسیر Settings > Update & Security > Recovery در زیر بخش Advanced startup بروید.

در غیر این صورت، ممکن است قادر به بوت کردن به بایوس (BIOS) و دسترسی مستقیم به پارتیشن ریکاوری در هارد دیسکتان باشید، ابته اگر سازنده کامپیوترتان این امکان را قرار داده باشد. با این حال، اگر با این روش ریست فکتوری می‌کنید، تمام نرم افزارهای اضافه را مجدداً نصب خواهید کرد که ایده آل نیست.

همچنین شما می‌توانید با تایپ create a recovery drive در منوی استارت، به ابزاری دسترسی یابید که به شما اجازه می‌دهد به صورت کاملاً دلخواه، درایو ریکاوری خود را بسازید. با این حال، این روش نیازمند فضای مناسبی در هارد دیسک است و باید قبل از اینکه به مشکلی برخورد کنید، آن را انجام دهید.

به طور کلی، اگر در حال استفاده از ویندوز ۸ یا ۱۰ هستید، یکی از گزینه‌های داخلی برای ریست کردن بهترین روش برای شماست. کاربران ویندوز ۷ بهتر است که یک فایل ایمیج از سایت مایکروسافت دانلود کنند و یک نصب تمیز را انجام دهند.

حالا شما می‌دانید که چگونه یک کامپیوتر را ریست فکتوری کنید

شما چندین گزینه برای ریست فکتوری کردن یک کامپیوتر در اختیار دارید. وقتی که به ریست کردن لپ تاپ خود قبل از فروش نیاز دارید یا اینکه می‌خواهید در کامیپیوتر خود یک خانه تکانی انجام دهید تا عملکردی بهتر داشته باشد، یکی از این روش‌ها کار شما را به سرعت راه می‌اندازد.

به نقل از : mag.plaza.ir

CopyRight Original Article منبع اصلی و رعایت قانون کپی رایت