آموزش – چگونه شروع سریع را در ویندوز ۱۰ غیر فعال کنیم

ویندوز ۱۰ قابلیت‌های بی شماری دارد. یکی از این قابلیت‌ها ویژگی شروع سریع یا Fast Startup است که با اجازه ندادن به کامیپوتر برای خاموش شدن کامل، شروع به کار ویندوز را بسیار سریعتر می‌کند. در ادامه به نحوه غیر فعال کردن این قابلیت در ویندوز ۱۰ اشاره می‌کنیم.

یکی از جالبترین ویژگی‌های ویندوز ۱۰ قابلیت شروع سریع یا Fast Startup است. این قابلیت با اجازه ندادن به کامپیوتر شما برای خاموشی کامل، ویندوز را بسیار سریعتر آماده به کار می‌کند. این ویژگی در ابتدا از ویندوز ۸ شروع به‌کار کرد و سپس به ویندوز ۱۰ نیز وارد شد. این قابلیت مخصوصا برای سیستم‌هایی که از هارد دیسک‌های مکانیکی استفاده می‌کنند بسیار مفید است. شروع سریع یا Fast Startup باعث می‌شود که شما بتوانید به سرعت پس از روشن کردن کامپیوتر خود از آن استفاده کنید. اما این ویژگی همانند ویژگی‌های دیگر ویندوز ۱۰، قابلیت غیرفعال شدن نیز دارد که در ادامه به آموزش غیرفعال‌سازی شروع سریع یا Fast Startup می‌پردازیم.

شروع سریع یا Fast Startup چیست؟

در کامپیوتر ما تعداد حالت‌های زیادی برای مدیریت کارکرد و نحوه مصرف باتری وجود دارد که در اصطلاح به آن‌ها ACPI (یا Advanced Configuration and Power Interface) می‌گویند. مثلا SO یک حالت از مدیریت عملکرد باتری است که در صورت استفاده نکردن از کامپیوتر، آن را به حالت استراحت می‌برد و در صورتی که دوباره به آن نیاز پیدا کنید، در عرض چند ثانیه ویندوز شما آماده به‌کار خواهد بود. حالت‌های زیادی مثل حالت S1 یا S2 و S3 در کامیپوتر شما وجود دارند که هر کدام به یک شکل عمل می‌کنند. حالتی نیز وجود دارد که Hibernate یا خواب زمستانی نام دارد. این ویژگی ترکیبی از حالت Sleep و خاموشی کامل در کامپیوترها است.

حالت Hibernation تحت عنوان S4 شناخته می‌شود. در این حالت با این که می‌بینید کامپیوتر شما کاملا خاموش شده است اما در حقیقت تمام اطلاعات شما برای دوباره راه افتادن ویندوز و همچنین اطلاعات دسکتاپ شما و برنامه‌هایی که باز کردید، در جایی از حافظه رم ذخیره می‌شود. البته این بدان معناست که در طول مدت خاموش بودن سیستم شما، مقدار بسیار کمی مصرف انرژی وجود دارد اما زمانی که شما دوباره سیستم خود را روشن می‌کنید، دیگر نیازی به صبر کردن برای آماده به کار شدن ویندوز ندارید و تمام اطلاعات شما هنوز هم در دسکتاپ وجود دارد و برنامه‌‌ای که دفعه پیش باز کرده بودید، در حالت اجرا به شما نشان داده می‌شود.

حالت دیگری در سیستم‌ها به نام حالت S4 وجو دارد که موضوع بحث ماست. در این حالت سیستم کاملا خاموش شده و تمام برنامه‌هایی که باز کرده بودید بسته می‌شوند. درست خلاف حالت Hibernation شما با دوباره روشن کردن سیستم خودتان دیگر به برنامه‌هایی که اجرا کرده بودید دسترسی ندارید. اما اگر حالت شروع سریع یا Fast Startup در کامیپوتر شما روشن باشد. یک بخش از سیستم هنوز بیدار می‌ماند. در این بخش، حالت فعلی ویندوز شما و اطلاعات لازم برای دوباره اجرا شدن ویندوز ذخیره می‌شود و هیچ نیازی به دوباره لود شدن آن‌ها توسط سیستم نیست. پس سیستم در عرض چند ثانیه برای شروع به کار آماده می‌شود و این همان دلیلی است که نام این حالت را شروع سریع یا Fast Startup گذاشته‌اند.

شروع سریع / fast startup

در عمل، این حالت به کامیپوتر شما آسیبی نمی‌رساند و فقط باعث می‌شود که ویندوز شما زودتر آماده به‌کار شود. این در صورتی به نفع شماست که سیستم یک هارددیسک مکانیکی داشته باشد. در این حالت سرعت آماده به‌کار شدن یا به اصطلاح خودمان بالا آمدن ویندوز بسیار سریعتر از خاموش بودن حالت شروع سریع یا Fast Startup است. با این حال دلایلی نیز وجود دارد که با توجه به آن‌ها خاموش کردن حالت شروع سریع یا Fast Startup می‌تواند به نفع سیستم‌تان باشد.

چرا باید حالت شروع سریع یا Fast Startup را غیرفعال کنیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که با شنیدن آن‌ها احتمالا به غیر فعال کردن حالت شروع سریع یا Fast Startup ترغیب شوید، اما لزوما اهمیت این دلایل می‌تواند برای همه یکسان نباشد. زمانی که شما از حالت Hibernation استفاده کنید بخشی از اطلاعات روی هارد دیسک شما ذخیره می‌شود و اگر گزینه Wake-on-LAN را انتخاب کرده باشید، بخش شبکه سیستم احتمالا همیشه درگیر خواهد بود. گاهی هم احتمالا دوست داشته باشید زمانی که سیستم خودتان را خاموش می‌کنید، کاملا خاموش شود و هیچ بخشی از آن درگیر نباشد.

چگونه باید حالت شروع سریع یا Fast Startup را غیرفعال کنیم؟

شروع سریع / fast startup

برای غیرفعال کردن حالت شروع سریع یا Fast Startup به صورت زیر عمل کنید:

  • ابتدا بخش کنترل پنل (Control Panel) ویندوز خود را باز کنید.
  • به بخش Power Options رفته و گزینه Choose what the power buttons do را در سمت چپ پنجره مشاهده شده انتخاب کنید.
  • روی گزینه Change settings that are currently unavailable کلیک کرده و سپس Turn on Fast Startup را با توجه به فعال یا غیرفعال بودن آن تغییر دهید.
  • تغییرات خود را ذخیره کنید.

به نقل از : mag.plaza.ir

CopyRight Original Article منبع اصلی و رعایت قانون کپی رایت