برنده باش یکی از اپلیکیشنهای پرطرفدار این روزهای کاربران ایرانی است که توانسته هزاران کاربر را به لطف حضور محمدرضا گلزار در این مسابقه تلویزیونی جذب کرده و با توجه به شوی چند ده میلیون تومانی که در هر برنامه به راه میاندازد، به صورت تصاعدی به تعداد کاربرانش بیفزاید که در این مقاله قصد داریم به زوایای مختلف این اپلیکیشن پرداخته و به دلایلی که استفاده نکردن از اپلیکیشن برنده باش را توجیه میکنند، بپردازیم.
ابتدا باید توجه کنید اپلیکیشن برنده باش که توسط محمدرضا گلزار، بازیگر و سوپراستار سینمای ایرانی تبلیغ میشود مربوط به رسانه ملی نیست و عملا یک شرکت خصوصی آن را هدایت و مدیریت میکند و تا جاییکه متوجه شدیم صرفا آنتن صدا و سیما توسط یک گروهی خریداری شده و رسانه ملی از این طریق منتفع گردیده است.
در ادامه به دلایلمان میپردازیم و دوست داریم شما کاربران عزیز نیز در این مطلب با ما گفتگو کنید و دیدگاه خود را بیان نمایید.
1- عملکرد اپلیکیشن برنده باش کُند و طاقت فرساست!
اولین اشکالی که جدا از هر اتفاق دیگر شاهد آن هستیم، کندی قابل لمس و حسی است که در این اپلیکیشن وجود دارد. در تستی که ما برای نوشتن این مطلب انجام دادیم، ثبت پاسخ هر سوال زمانبر بود و عملا پاسخ به 5 سوال تستی زمان زیادی را از ما گرفت. بدین ترتیب میتوان گفت که مسئولین اپلیکیشن برنده باش پیش بینی حضور گسترده کاربران را علیرغم تبلیغات فراوانشان انجام ندادهاند.
گفتنی است که تست نگارنده این مطلب در حوالی 3 بامداد بوده و عملا بایستی خلوتترین زمان این اپ در طی 24 ساعت باشد! در ضمن این کندی سرور را اگر کنار زمانمند بودن هر سوال بگذاریم، خدای نکرده به نتایج خاصی میرسیم که اصلا قصد نتیجه گیری از آن را نداریم!
2- علیرغم همه تبلیغات و القائات، اپلیکیشن برنده باش رایگان نیست!
قطعا شما هم مثل ما تصور میکردید که جوایز چند ده میلیون تومانی این برنامه از طریق اسپانسر یا هزینه شخصی پرداخت میشود و شرکت کنندگان صرفا از طرق پاسخدهی رایگان به یک سری از سوالات امکان حضور در این برنامه را دارند ولی زهی خیال باطل که تصور ما و شما اشتباه بوده است!
کاربر در اولین استفاده صرفا 5 شانس رایگان برای حضور در اپلیکیشن برنده باش را داشته و پس از پاسخدهی اشتباه به 5 سوال میبایست بستههای مختلف 2500 تا 20 هزار تومانی این اپ را خریداری کند که هر کدام امکان حضور دوباره متفاوتی را به شما اعطا میکنند!
برای رسیدن به اعداد میلیونی امتیازات شرکت کنندگان در برنامه تلویزیونی بایستی هزینههای هنگفتی پرداخت شود که در صورت به ثمر نشستن آن طبیعتا هیجان برنده شدن در برنامه به آن مقداری نخواهد بود که عملا در تلویزیون وانمود میشود! ( تعدادی از شرکت کنندگان حتی با صفر تومان از برنامه خارج میشوند!)
از سوی دیگر دهها هزار نفر کاربری را تصور کنید که قطعا به مرحله 4 نفر آخر نمیرسند و عملا هر کدام در صورت هزینه کرد 10 هزار تومانی به سود میلیاردی برای برگزار کننده تبدیل خواهند شد که فی نفسه اشکال نداشته ولی تضاد آن با تبلیغات انجام شده قطعا مشکل بزرگی است. همچنین یک سوال بزرگ اینکه اگر این یک گونهای از قمار یا شبکه هرمی یا هر موضوع مشابه این چنینی نیست، پس چیست؟
3- مالکیت اپلیکیشن برنده باش در ابهام!
به طرز عجیبی مسئولین این اپلیکیشن روی استفاده از شهرت محمدرضا گلزار اصرار دارند و نشانه خاصی از شرکت پشتیبان این اپ نیست. یک شماره تلفن که طبیعتا با هزینه اندکی قابل تامین است و به جز آن هیچ راه ارتباط مطمئنی در سایت این اپلیکیشن مشاهده نمیشود.
جدا از راههای ارتباطی آیا نباید مردم با شرکت یا پشتیبان اصلی یک اپلیکیشن که میلیاردها تومان به حساب آن واریز میکنند، آشنا شوند؟ طبیعتا با توجه به شناخت ما از موارد مشابه مانند پولیک و… نگرانیها را پیرامون این اپلیکیشن بیش از پیش میکند که نیازمند شفاف سازی هر چه بیشتر توسط روابط عمومی این برنامه است.
نکته دیگر، در سایت اصلی این اپلیکیشن است که دامنه آن متعلق به یک فرد بوده و ابهامات پیرامون فعالیت برنده باش و پشتیبان آن را بیش از پیش میکند؛ چرا که در صورت رسمی بودن فعالیت این سایت علاوه بر وجود نماد الکترونیکی میبایست مشخصات یک شرکت حقوقی در whois دامنه آن وجود داشت نه یک شخص حقیقی با اطلاعات کاملا متفاوت نسبت به اطلاعات تماس برنده باش!
4- رتبهبندی و رقابت در اپلیکیشن برنده باش کاملا مبهم است!
از دیگر اشکالات پیرامون اپلیکیشن برنده باش، ابهاماتی است که در رتبهبندی آن مشاهده میشود. در حال حاضر شرکت کنندگان در مسابقه حضوری و در مرحله نهایی صحبت از امتیازات چند میلیونی میکنند و در اپلیکیشن نیز طبق آمار و اطلاعاتی که وجود دارد، بعضی از کاربران به امتیازات این چنینی رسیدهاند ولی یک حساب و کتاب ساده با امتیازات هر سوال و زمان موردنیاز برای هر کاربر، به ابهام بزرگی برخورد میکنیم که آیا یک نفر با 24 ساعت فعالیت مداوم در طی حتی 60 روز فعالیت امکان رسیدن به اعداد این چنینی را دارد؟
سوال دیگر اینکه آیا با توجه به امتیازات در حال صعود کاربران چند میلیونی، برای کاربران تازه وارد نیز امکان حضور در برنامه وجود خواهد داشت؟ این سوال از آنجایی مطرح میشود که برای رسیدن به اعداد نفرات اول که طبیعتا ثابت نخواهند ماند، نیازمند فعالیت حداقل 3 ماه یا بیشتر است و در صورت ثابت ماندن امتیازات نفرات ابتدایی، آیا تضمینی به موضوع برقرار بودن اصل برنامه وجود دارد؟
با توجه به حضور 8 نفر در هر هفته، آیا با رسیدن کاربران تازه وارد در سه ماه آینده به اعداد مذکور باز هم فرصت به حضور در مسابقه اصلی خواهد رسید یا به بهانههای مختلف از حضورشان جلوگیری میشود؟ بازهم تکرار میکنیم که قطعا هر نفر جلوتر از شما که کاربر جدید هستید، شانس بیشتری در سه ماه آینده خواهد داشت و به نظر میرسد این رشته بی پایانی است که صرفا یک برنده دارد و آن شرکت و صاحب امتیاز این مسابقه است!
5- سوالات اپلیکیشن برنده باش بسیار سخت و متفاوت نسبت به تلویزیون!
شاید این دلیل عجیبترین بخشی است که برای استفاده نکردن از اپلیکیشن برنده باش میتوان نام برد. قطعا اگر بیننده مسابقه تلویزیونی باشید، میدانید که سوالات محمدرضا گلزار به قدری ساده است که همه را به این توهم میاندازد که “من قطعا برنده 200 میلیون تومان میشوم!” ولی این توهم با همان سوال اول اپلیکیشن به باد میرود، چرا که سوالات به قدری سطح بالا (نسبت به برنامه تلویزیونی) طراحی شده که بسیاری از آنها در زمان محدود 30 ثانیهای قابل پاسخدهی نیست!
سختی سوالات ما را به سمت و سوی یک شائبه بزرگ میبرد و آن هم تمایل مسئولین برنده باش برای خرید بستههایی است که در ظاهر اجباری نیستند!
نوشته 5 دلیل برای اینکه اپلیکیشن برنده باش (برنده شو) را استفاده نکنیم! اولین بار در وبسایت فناوری پدیدار شد.