آموزش – راهنمای درک بهتر توازن رنگ سفید در عکاسی و روش تنظیم آن

تنظیم توازن رنگ سفید در عکاسی بسیار سخت است. حتی عکاسان حرفه‌ای نیز در این زمینه دچار مشکل می‌شوند. در این مطلب نحوه تنظیم این ویژگی را به صورت ساده آموزش می‌دهیم.

حتی برخی از عکاسان نیز در مورد توازن رنگ سفید یا White Balance کاملا مطمئن نیستند. حالا بهترین زمان برای یادگیری و درک این ویژگی است. در ادامه این مقاله، به ارائه تمامی اطلاعات لازم در مورد این ویژگی در عکاسی و همین طور عاملی که باعث ایجاد تمایز واقعی و چشمگیر در عکس‌های شما می‌شود، می‌پردازیم.

توازن رنگ سفید چیست؟

استفاده از توازن مناسبی از رنگ سفید برای دستیابی به رنگ‌هایی طبیعی در عکس‌ها ضروری است. آیا تا به حال متوجه شده‌اید که تصاویر محیط‌های داخلی شما، بسیار زرد به نظر می‌رسند؟ این امر به توازن رنگ سفید مربوط می‌شود. در تصویر مقایسه‌ای زیر، سمت راستی با تنظیمات اشتباهی از ویژگی مورد بحث گرفته شده، اما تصویر سمت چپ با میزان توازن رنگ سفید مناسب ثبت شده است.

توجه کنید که تصویر سمت راست تا چه حد نارنجی به نظر می‌رسد و در قسمت پایه لنز، رنگ نقره‌ای غیرطبیعی دیده می‌شود. در حالی که این عکس می‌تواند با بهینه‌سازی‌های دیگر هم بهتر شود، اما تنها با تغییر توازن رنگ سفید می‌توان کیفیت آن را ارتقا داد.

اگر تصاویر را در حالت کاملا خودکار یا حتی حالت دستی با توازن رنگ سفید خودکار بگیرید، در آن صورت دوربین شما نوع و حالت تنظیمات رنگ سفید را برای تصاویر تعیین می‌کند. اگر در محیط‌های بیرونی هستید، بسیاری از دوربین‌ها این کار را به خوبی انجام می‌دهند. گاهی اوقات، تصاویر محیط‌های داخلی یا موقعیت‌های پیچیده باعث سردرگمی دوربین می‌شود و در این صورت توازن رنگ سفید را به خوبی ایجاد نمی‌کند.

با استفاده از توازن رنگ سفید از پیش تنظیم شده، می‌توان کیفیت عکس‌‌ها را افزایش داد. توازن رنگ سفید نوعی تنظیمات است که می‌تواند باعث تغییر کیفیت دریافتی از عکس‌ها شود و آن را افزایش یا کاهش دهد. در ادامه به شما می‌گوییم که چه زمانی و چگونه آن را تغییر دهید.

توازن رنگ سفید: رنگ با قابلیت از پیش تنظیم شده

اگر می‌خواهید خودتان توازن رنگ سفید را تغییر دهید، باید بگوییم که بسیاری از دوربین‌ها دارای تنظیمات مختلفی هستند که از قبل تعیین شده است. گزینه Preset را انتخاب کنید تا دوربین خود را با محیط انطباق بدهد و بعد بقیه تنظیمات توسط خود دوربین انجام می‌شود. معمول‌ترین موارد تنظیم از این قرار هستند:

  • Flourescent
  • فلش
  • شخصی‌سازی شده
  • Kelvin
  • نور روز
  • سایه
  • ابری
  • Tungsten

وضعیت «نور روز» در محیط‌های بیرونی و هنگام وجود نور خورشید مناسب است. همچنین می‌توان از آن برای تمام موقعیت‌های دارای نور طبیعی روز، همچون میزی که کنار پنجره قرار گرفته استفاده کرد.

درست همانند نور روز، وضعیت «سایه» نیز برای محیط‌های بیرونی با نور طبیعی یا موقعیت‌هایی که در آن سایه زیادی وجود دارد، مناسب است. اگر تصاویر شامل ترکیبی از سایه و نور روز باشد، می‌توانید توازن رنگ سفید مورد نیاز برای بخش عمده تصویر را انتخاب کنید.

وضعیت «ابری» (Cloudy) نیز برای زمان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که میزان نور بسیار زیادی وجود دارد، اما این نور با ابرهای آسمان ترکیب شده یا زمانی که هوا بارانی است.

وضعیت Tungsten نیز برای مواردی از محیط‌های داخلی مناسب است که نور به رنگ تنگستن است. این نوع وضعیت برای مواردی با نور داخلی بسیار زرد نیز جواب می‌دهد، اما برای چنین موقعیتی نیاز به تجربه بیشتری دارید.

تنظیم نور سفید، در وضعیت «فلورسنت» یا Fluorescent کمی سخت است. تنظیمات فلورسنت گاهی به خوبی عمل می‌کند و گاهی اوقات هم چندان نتیجه خوبی نمی‌دهد. نور فلورسنت بعضی مواقع از نظر حرارت رنگ خروجی متفاوت عمل می‌کند. حتی یک لامپ مشابه می‌تواند نتایج متنوعی را پدید بیاورد.

از وضعیت «فلش» (Flash) برای کار با دستگاه‌های فلش خارجی استفاده کنید. با حالت Custom یا «شخصی‌سازی» می‌توانید به دوربین بگویید که چه نقاطی از تصویر باید به رنگ سفید باشد و دوربین بهترین توازن را ایجاد می‌کند. در نهایت، وضعیت Kelvin به شما اجازه می‌دهد تا توازن دقیق مورد نظر خود را ایجاد کنید.

این تنظیمات از پیش تعیین شده اغلب به خوبی عمل می‌کنند و در مواقعی که توازن رنگ سفید خودکار دچار مشکل می‌شود، می‌توانند به شما کمک کنند.

توازن رنگ سفید: رنگ با کلوین Kelvin

اگر می‌خواهید کنترل کاملی بر توازن رنگ داشته باشید، می‌توانید سطح دقیقی را تعیین کنید. این امر با Kelvin یا حرف K مشخص می‌شود.

توازن رنگ سفید

هنگامی که از تنظیمات توازن رنگ سفید از پیش تعیین شده استفاده می‌کنید، دوربین شما سطح کلوین را برای پشت صحنه‌ها تغییر می‌دهد. هر یک از این موقعیت‌های از پیش تعیین شده، هنگام انتخاب، سطح کلوین خاصی را اجرا می‌کنند.

کلوین با اندازه‌ای بین مقیاس ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار سنجیده می‌شود. در اینجا به محدوده‌هایی برای منابع نور سفید معمول اشاره می‌کنیم:

  • نور سفید نرم: ۲۷۰۰k (نور بسیار نرم و رنگ زرد)
  • رنگ سفید سرد: ۴۱۰۰k (برای مواقع سخت‌تر و زمانی که رنگ سفید سرد بیشتر از سفید نرم وجود دارد)
  • نور روز: ۵۴۰۰k (این اندازه، سطحی از نور روز روشن است و ممکن است کمی رنگ آبی کمرنگ نیز در خود داشته باشد)

به صورت دستی تنظیم کردن سطح توازن رنگ سفید، بسیار خوب عمل می‌کند، به خصوص زمانی که تنظیمات از پیش تعیین شده، بهترین رنگ مورد نظر را ارائه نمی‌دهند.

تغییر توازن رنگ سفید در Adobe Lightroom

اگر عکسی را با نوع اشتباهی از تنظیمات توازن رنگ سفید گرفته‌اید، این مشکل را به راحتی می‌توان بعدا با Adobe Lightroom رفع کرد. اگر با تصاویر خام یا RAW کار می‌کنید، می‌توانید سطح رنگ سفید را بدون ایجاد نتایج منفی تغییر دهید.

از آنجا که تصاویر RAW حجم بیشتری در مقایسه با فایل‌های JPG ذخیره می‌کنند، تغییر دادن توازن رنگ سفید بعد از گرفته شدن عکس، درست مانند گرفتن عکس با توازن رنگ سفید متفاوت است. می‌توانید تنظیمات توازن نور سفید را درون ماژول Develop از Lightroom و در قسمت بالای پنل Basic پیدا کنید.

توازن رنگ سفید

اگر در حال ویرایش تصاویر RAW هستید، منوی کشویی در قسمت بالا و سمت راست پنل توازن رنگ سفید شامل تنظیمات از پیش تعیین شده مختلفی است. این موارد درست مانند همان‌هایی است که در دوربین شما یافت می‌شوند. انتخاب تنظیمات از پیش تعیین شده از توازن رنگ سفید اغلب برای شروع خوب است، اما همیشه عالی عمل نمی‌کند.

توجه: اگر در حال ویرایش فایل‌های JPG هستید، نمی‌توانید توازن رنگ سفید را انتخاب کنید.

با استفاده از اسلایدر درجه حرارت، می‌توانید میزان توازن رنگ سفید را با سطح کلوین دقیق و مورد نیاز ویرایش کنید. قسمت سمت چپ، نور آبی یا سرد است و سمت راست، نور زرد یا گرم.

توازن رنگ سفید

در قسمت پایین اسلایدر درجه حرارت، اسلایدر Tint یا رنگ است. این اسلایدر به شما کمک می‌کند تا به خوبی، سطح توازن رنگ سفید را تنظیم کنید. این امر در مقایسه با درجه حرارت، کمتر به چشم می‌آید، اما همچنان بسیار مناسب و به‌دردبخور است. همین اسلایدر تا سمت چپ، می‌تواند رنگ سبز بیشتری به توازن رنگ سفید اضافه کند و به سمت راست، رنگ بنفش اضافه می‌کند.

این موارد، مهمترین چیزهایی بودند که برای تنظیم توازن نور سفید باید بدانید. تغییر دادن تنظیمات توازن رنگ سفید در Lightroom بسیار سریع و ساده صورت می‌گیرد.

به نقل از : mag.plaza.ir

CopyRight Original Article منبع اصلی و رعایت قانون کپی رایت