آموزش – مشکل Dont turn off your computer هنگام آپدیت ویندوز را چگونه حل کنیم؟

در نسخه جدید ویندوز فرآیند آپدیت امری الزامی است. اما هنگام آپدیت ویندوز ممکن است با مشکل گیر کردن آپدیت در صفحه Dont turn off your computer مواجه شویم. در این مطلب قصد داریم راه‌های حل این مشکل را بیان کنیم.

گاهی اوقات هنگام نصب آپدیت‌ها، در صفحه ویندوز ۱۰ پیامی ظاهر می‌شود، مبنی بر این که: «در حال آماده‌سازی فایل‌های ویندوز، لطفا کامپیوتر خود را خاموش نکنید». در صورتی که به آن زمان دهید، ویندوز به صورت معمول روند نصب را بعد از گذشت مدتی، انجام می‌دهد. اما اگر این روند چندین ساعت طول بکشد، شاید لازم باشد که کامپیوتر خود را خاموش و روشن کنید.

متاسفانه، باید زمانی را منتظر آپدیت شدن ویندوز ۱۰ بمانیم و این روند، زمانی طولانی از وقت شما را تلف می‌کند. مایکروسافت می‌گوید که در دنیا حدود ۷۰۰ میلیون دستگاه ویندوز وجود دارد و آپدیت آوریل ۲۰۱۸ این سیستم‌عامل، حدود ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا نصب شود. بنابراین، اگر بخواهیم به صورت میانگین حساب کنیم، ۲۰ دقیقه برای ۷۰۰ میلیون کامپیوتر دنیا برابر می‌شود با حدود ۲۶ هزار سال از عمر بشری که تنها در انتظار نصب فقط یک آپدیت ویندوز ۱۰ هدر می‌رود.

اگر کامپیوتر را خاموش و روشن کنیم، چه می‌شود؟

در صورتی که کامپیوتر در طول روند نصب آپدیت ویندوز، خاموش و روشن گردد، این روند دچار خطا می‌شود. اما تا چه حد این خطا بد است؟ آیا باعث ایجاد مشکلی در کامپیوتر می‌شود؟ برای اینکه ببینیم دقیقا چه اتفاقی افتاده، چندین آزمایش انجام دادیم.

ابتدا به ویندوز گفتیم که یک روند اجرای آپدیت را انجام دهد. سپس هنگام نمایش پیام «در حال آماده‌سازی ویندوز، لطفا کامپیوتر خود را خاموش نکنید» با اجبار کامپیوتر را خاموش و روشن کردیم. کامپیوتر مجددا شروع به کار کرد و خیلی سریع صفحه معمول ورود را مشاهده کردیم.

بعد از ورود به صفحه اصلی، ویندوز این پیام را به نمایش گذاشت: «ما نتوانستیم نصب آپدیت‌ها را کامل کنیم». روند نصب آپدیت ویندوز با خطا مواجه شد، اما ویندوز همچنان به شکلی مناسب کار می‌کرد. ویندوز بعدها دوباره اقدام به نصب آپدیت خواهد کرد.

آپدیت ویندوز

بار دوم، هنگامی که سیستم این پیام را به نمایش درآورد: «در حال انجام آپدیت‌ها، ۲۷ درصد انجام شد، لطفا کامپیوتر را خاموش نکنید»، دوباره کامپیوتر را خاموش و روشن کردیم.

ویندوز به صورت عادی خاموش و روشن شد و این پیام ظاهر شد که: «آپدیت به درستی انجام نشد، در حال لغو تغییرات، لطفا کامپیوتر خود را خاموش نکنید». بعد از اتمام این روند، ویندوز به صورت عادی بوت شد و همه چیز آن گونه که انتظارش را داشتیم، پیش رفت.

آپدیت ویندوز

ما همچنین این روند را حین اجرای آپدیت‌های بزرگ ویندوز ۱۰ انجام دادیم. هنگامی که این پیام به نمایش درآمد که: «در حال پیکربندی آپدیت برای ویندوز ۱۰، از این روند، ۱۰ درصد انجام شد، لطفا کامپیوتر خود را خاموش نکنید» کامپیوتر را ریبوت کردیم.

بعد از آنکه کامپیوتر مجددا شروع به کار کرد، پیامی ساده مبنی بر «لطفا منتظر بمانید» به نمایش درآمد و سپس صفحه ورود به صفحه نمایش داده شد. یک بار دیگر، پیام «نصب آپدیت به صورت کامل انجام نشد» روی صفحه به نمایش درآمد.

آپدیت ویندوز

در نهایت، هنگامی که این پیام به نمایش درآمد: «روند اجرای آپدیت‌ها ۴۸ درصد، لطفا کامپیوتر را خاموش نکنید. این روند کمی طول می‌کشد.»، مجددا کامپیوتر را خاموش و روشن کردیم. پیام «بازیابی نسخه قبلی ویندوز…..» مشاهده شد و سیستم، آپدیت قبلی را مجددا اجرا کرد و کامپیوتر کمی بعد به صورت عادی خاموش و روشن شد.

آپدیت ویندوز

در تمامی آزمایشاتی که انجام دادیم، خاموش کردن کامپیوتر هیچ مشکلی را ایجاد نکرد. ویندوز تصمیم گرفت که آپدیت را متوقف کند و تمامی فایل‌هایی که آپدیت شدند را به حالت قبلی برگرداند. پیش از نصب دوباره، ویندوز روی دانلود مجدد آپدیت‌ها پافشاری کرد، درست انگار که مشکلی در دانلود فایل‌ها ایجاد شده است. سپس کمی بعد آپدیت ویندوز به صورت معمول نصب شد.

چه مدت باید برای آپدیت ویندوز منتظر بمانیم؟

در صورتی که این پیام روی صفحه نمایش شما ظاهر شد، صبور باشید و کمی به ویندوز زمان بدهید تا نصب آپدیت‌ها را به پایان برساند. بسته به میزان بزرگی آپدیتی که ویندوز برای نصب دارد و میزان کندی سیستم شما و میزان حافظه داخلی آن، این روند ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا به اتمام برسد.

به نمایش در آمدن این پیام روی صفحه نمایش شما تا پنج دقیقه کاملا عادی است. اما، اگر این پیام به مدتی طولانی روی صفحه باقی ماند، ممکن است نیاز باشد تا کامپیوتر را خاموش و روشن کنید. در صورتی که ویندوز کار زیادی برای انجام دارد، به شما توصیه می‌کنیم تا به مدت دو ساعت منتظر بمانید. ویندوز ممکن است به زمانی برای تمام کردن این روند نیاز داشته باشد، به خصوص اگر حجم آپدیت بزرگ یا اینکه حافظه داخلی شما کند و یا پر باشد.

اگر میزان درصدی روی صفحه خود می‌بینید و این درصد در حال افزایش است، بگذارید تا ویندوز کارش را بکند. اگر میزان درصد به مدتی طولانی، روی عددی خاص گیر کرد، ممکن است روند آپدیت ویندوز با مشکل مواجه شده باشد. اما، این امکان وجود دارد که ویندوز به مدتی طولانی در یک زمان گیر کند و یک باره روند نصب سرعت بگیرد، بنابراین کمی تحمل داشته باشید.

آپدیت ویندوز

در صورت گیر کردن روند نصب، کامپیوتر را خاموش کنید.

همان طور که در تصویر بالا نشان داده‌ایم، شروع مجدد کار کامپیوتر شما باید به صورت ایمن صورت گیرد. بعد از خاموش و روشن کردن، ویندوز نصب آپدیت را متوقف و تغییرات انجام داده را لغو می‌کند و مجددا شما را به صفحه ورود می‌برد. مدتی بعد، دوباره شروع به نصب مجدد آپدیت ویندوز می‌کند و در بار دوم این امید وجود دارد که روند مذکور با موفقیت انجام شود. ذکر این نکته الزامی نیست، اما ویندوز نواقصی دارد و گاهی اوقات باید کامپیوتر را خاموش و روشن کنید تا مشکل آن حل شود. این امر حتی وقتی که ویندوز پیام می‌دهد که کامپیوتر را خاموش نکنید نیز صدق می‌کند.

برای خاموش کردن کامپیوتر خود در این مرحله، خواه دستگاه شما از نوع دسکتاپ، لپ‌تاپ و یا تبلت باشد، تنها دکمه پاور را فشار دهید. این دکمه را حداقل به مدت ده ثانیه نگاه دارید. این امر باعث نوعی روند خاموش شدن سخت می‌شود. چند ثانیه صبر کنید و سپس دوباره دستگاه را روشن کنید. انجام یک فرآیند خاموش کردن سخت هیچ گاه ایده‌آل نیست، اما در مواردی از این دست، می‌تواند تنها گزینه شما باشد.

هشدار: در حالی که ما این روند را با موفقیت آزمایش کردیم، هیچ تضمینی وجود ندارد که سیستم‌عامل ویندوز شما بعد از اجرای یک روند خاموش کردن سخت به درستی کار کند. اما، اگر واقعا روند آپدیت شدن شما در یک نقطه متوقف شده، خاموش کردن سخت می‌تواند تنها کاری باشد که شما قادر به انجامش هستید. همیشه به شما توصیه می‌کنیم که از فایل‌های شخصی و مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در روز مبادا بتوانید به آن‌ها دسترسی یابید.

ویندوز

در صورتی که ویندوز به درستی کار نکرد، چگونه مشکل آن را حل کنیم؟

خیلی ساده با خاموش و روشن کردن کامپیوتر می‌توانید مشکل خود را حل کنید. اما، اگر دستگاه شما همچنان به درستی کار نکرد، ممکن است با یک مشکل سیستمی روبرو شده باشید. این فرآیند خاموش و روشن کردن کامپیوتر نمی‌تواند باعث این مشکل شده باشد و این امکان وجود دارد که سیستم‌عامل شما با خطایی روبرو شده که پیام «آماده‌سازی ویندوز» را به نمایش در می‌آورد.

اغلب می‌توانید از ابزار Startup Repair برای حل کردن مشکلات ویندوز استفاده کنید. در صورت بوت نشدن درست، یک منوی گزینه‌های بوت کردن پیشرفته برای شما به نمایش در می‌آید. در صورتی که منوی گزینه‌های بوت پیشرفته را مشاهده کردید، این مسیر را انتخاب کنید: Troubleshoot > Advanced Options > Startup Repair. اگر این منو ظاهر نشد، می‌توانید مدیای نصب ویندوز ۱۰ را بسازید (می‌تواند از طریق فلش یا دی‌وی‌دی باشد)، از آن فرآیند بوت را انجام دهید و سپس گزینه «Repair your computer» را انتخاب کنید.

حتی اگر منوی Startup Repair مشکل شما را حل نکرد، ممکن است نیاز باشید تا از قابلیت Reset this PC یا حتی نصب مجدد ویندوز استفاده کنید تا سیستم‌عامل شما تازه شود و کارکرد دوباره خود را شروع کند.

اگر می‌توانید وارد منوی بوت شوید، اما به نظر می‌رسد که ویندوز درست کار نمی‌کند، می‌توانید از روند تعمیر فایل‌های خراب شده با فرمان System File Checker یا SFC استفاده کنید تا سیستم‌عامل خود را به وضعیت مناسب بازگردانید.

اگر کامپیوتر شما حتی بعد از نصب دوباره ویندوز به درستی کار نکرد، احتمالا به جای مشکل نرم‌افزاری، سیستم شما دچار مشکلی سخت‌افزاری شده است.

به نقل از : mag.plaza.ir

CopyRight Original Article منبع اصلی و رعایت قانون کپی رایت