آموزش – نحوه قرار دادن تصاویر داخل متن در مایکروسافت ورد

چیدمان تصاویر و سایر عناصر در نرم افزار مایکروسافت ورد یکی از کارهای مهم برای کاربران است. اگر شما هم جزو کسانی هستید که با نحوه قرار دادن تصاویر داخل متن در ورد آشنایی ندارید و یا مشکلاتی در این زمینه دارید با ادامه این مطلب همراه باشید.

اگر در کار با نرم‌افزار مایکروسافت ورد تازه‌کار باشید، ممکن است چیدمان تصاویر و سایر اشیا در بین متن اندکی برای شما آزار دهنده باشد و با نحوه انجام این کار آشنا نباشید. خوشبختانه مایکروسافت ورد دارای ابزارهایی است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به راحتی محل قرارگیری تصاویر و سایر عناصر را در فایلی که مشغول کار روی آن هستید تنظیم کنید. پس با ما همراه باشید تا این ابزارها را به شما معرفی کنیم.

قراردادن تصاویر و سایر عناصر در مایکروسافت ورد

قبل از اینکه به نحوه چیدمان تصاویر و سایر عناصر در مایکروسافت ورد بپردازیم، لازم است اندکی درباره تنظیمات متن به همراه تصاویر بدانید. به صورت پیش فرض زمانی که شما تصاویر و یا عناصری را در صفحه ورد خود قرار می‌دهید، مایکروسافت ورد یکی از دو نوع تنظیمات موجود را برای آن در نظر خواهد گرفت. یا این عناصر باید در بین متن قرار بگیرند و یا اینکه روی متن قرار داده شوند.

هنگامی که شما عکسی را به سند ورد خود اضافه می‌کنید، این نرم افزار آن را به مانند کرکترهای متن در نظر می‌گیرد. اگر قبل از آن متنی را اضافه کنید، چیزی که مشاهده خواهید کرد این است که این عکس در طول خط حرکت می‌کند. این اتفاقی است که در زمان تایپ یک متن نیز شاهد آن خواهیم بود. اما در حالتی که شی مورد نظر شما روی نوشته تنظیم شود، شرایط طوری خواهد بود که شما می‌توانید آن را به هر جایی از صفحه که می‌خواهید انتقال دهید.

اینکه چگونه می‌توانید چیدمان یک تصویر را در متن تنظیم کنید، موضوع مهمی است که باید قبل از گنجاندن تصاویر و آبجکت‌ها در مایکروسافت ورد با آن آشنا باشید. در ادامه این نوشتار ما از تصویری به شکل مربع استفاده می‌کنیم و مدل‌های مختلفی را که این تصویر می‌تواند در بین متن جایگذاری شود را برای شما شرح خواهیم داد. با این حال موقعیت نهایی به نوع تصویر و همچنین متن شما بستگی دارد که بخواهید آن را در کدام قسمت جای دهید.

باز کردن و استفاده از منوی Position

برای شروع کار باید متنی داشته باشید و تصویری را نیز در آن درج کنید. از اینجا به بعد می‌توانید گام به گام با ما همراه باشید. در برگه Layout گزینه‌ای به نام Position قرار دارد که به شکل منویی کشویی باز می‌شود. زمانی که منوی مربوط به Position را باز می‌کنیم شاهد دو بخش خواهیم بود. یکی بخش In Line With Text و دیگری With Text Wrapping است که در تصویر نیز نشان داده می‌شود.

برگه Layout

در بخش اول تنها یک گزینه مشاهده می‌شود و آن نیز موقعیت پیشفرض است. اما در بخش دوم یعنی قسمت With Text Wrapping به تعداد ۹ انتخاب مختلف وجود دارد که شما می‌توانید از بین آن‌ها گزینه‌ مناسب را جهت تعیین چیدمان تصویر خود انتخاب کنید.

text wraping

در واقع این گزینه‌ها مربوط به چهار جهت اصلی در یک صفحه خواهند بود. به‌عنوان مثال اگر گزینه Middle Top را برگزینید، نتیجه چیزی است که در تصویر سمت راست پایین مشاهده می‌کنید.

در این مثال، موقعیتی انتخاب شده است که محل قرارگیری تصویر و اینکه متن به چه شکلی در می‌آید چندان مهم نیست. حال خوب است این را هم بدانید که اگر هر آبجکت و یا تصویری در بین خطوط یک پاراگراف قرار بگیرد و تنظیم In Line With Text برای آن فعال باشد و شما قصد پاک کردن آن پاراگراف را داشته باشید، تصویر یا آبجکت مورد نظر نیز به همراه پاراگراف انتخاب و حذف خواهد شد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید با انتخاب متن، تصویر هم انتخاب شده است.

انتخاب متن و تصویر

اگر می‌خواهید تنها پاراگراف انتخابی را حذف کنید لازم است که بعد از انتخاب، کلید Ctrl را از کیبورد بفشارید و با کلیک روی تصویر آن را از حالت انتخاب خارج کنید. حالا با خیال راحت می‌توانید نسبت به پاک کردن متن خود اقدام کنید. همچنین شما می‌توانید محل تصاویر و سایر عناصر درج شده در بین متن را با درگ کردن تغییر دهید.

تنظیم دقیق و گزینه‌های دیگر برای دسترسی به موقعیت دلخواه

در برخی از مواقع زمانی که شما تصویری را در ورد درج می‌کنید اگر در موقعیت Inline With Text نباشد، می‌توانید نسبت به تغییر موقعیت اقدام کنید و این را مثلا با درگ کردن انجام دهید. اما تصور کنید که بخواهید در مکانی مشخص دو تصویر را قرار دهید و یا اینکه تصاویری که قرار می‌دهید به اندازه مشخصی با حاشیه‌های صفحه فاصله داشته باشند. در این حالت مایکروسافت ورد تنظیماتی را در اختیار شما قرار خواهد داد که از آن قسمت می‌توانید نسبت به تنظیم دقیق تصویر و یا عنصر مورد نظر که در متن درج شده است، اقدام کنید.

برای این کار تصویر خود را انتخاب کرده به مسیر Layout > Position بروید و از منوی کشویی Position گزینه More Layout Options را برگزینید.

text wraping

بعد از انتخاب این گزینه کادر Layout که شامل سه برگه است، باز خواهد شد.

کادر layout

در این قسمت شما می‌توانید تنظیمات اساسی را با توجه به متن خود اعمال کنید. کار خود را در این بخش با توضیح Alignment آغاز می‌کنیم. درواقع این گزینه در دو بخش تنظیمات افقی و عمودی قرار داده شده است و کار آن نیز این است که جهت چیدمان تصویر را مشخص کند. اگر قرار باشد تصویر خود را در بالای صفحه و قسمت وسط آن قرار دهید، می‌توانید مانند مثال زیر عمل کنید. در واقع در این مثال تصویر از نظر افقی در وسط صفحه و از نظر عمودی در بالای صفحه تراز شده است. گزینه دیگر یعنی Margin هم در این بخش‌ها مشاهده می‌شود که می‌توانید از این قسمت میزان فاصله تصویر با حاشیه‌های کناری را تنظیم کنید. در این مثال هر دو Margin مربوط به فاصله تصویر با حاشیه بالایی صفحه خواهد بود.

کادر layout

البته توجه داشته باشید که به غیر از حاشیه‌های کناری شما می‌توانید فاصله تصویر را با سایر بخش‌های آن تنظیم کنید.

کادر layout

همچنین در بخش Horizontal گزینه‌ای به نام Book Layout مشاهده می‌شود. این گزینه باعث می‌شود که بتوانید حاشیه‌های سند خود را در زمان پرینت تنظیم کنید. به عنوان مثال با این گزینه می‌توانید کاری کنید که صفحه شما حاشیه مشخصی برای اتصالات مربوطه یا شیرازه بعد از چاپ داشته باشد. البته اگر امتحان کنید مشاهده خواهید کرد که با تنظیم این گزینه روی Outside می‌توانید تصویر را با توجه به جهتی که برای آن انتخاب کردید، به کناره‌های صفحه بچسبانید.

کادر layout

گزینه‌های دیگری مانند Absolute Position و Relative position تنظیماتی هستند که در هر دو بخش Vertical و Horizontal مشاهده می‌شود. درواقع این گزینه‌ها این امکان را ایجاد می‌کنند تا بتوانید کنترل بهتری روی مکان قرارگیری تصویر و یا شی موردنظر داشته باشید. انتخاب گزینه Absolute Position به این معنی خواهد بود که تصویر و یا شی مورد نظر شما در همان موقعیتی که تنظیم می‌شود، ثابت بماند و با تغییرات و تنظیمات قالب‌بندی متن تحت تاثیر قرار نگیرد و مکان آن تغییر نکند. برخلاف این گزینه، انتخاب Relative Position نیز به این معنی خواهد بود که مکان تصویر و یا شی مورد نظر در سند با توجه به تغییر موقعیت سایر عناصر که از منوی کناری قابل انتخاب است، تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال اگر این گزینه فعال باشد و تصویر در کنار متنی قرار بگیرد، اگر متن وسط چین و یا راست چین شود، تصویر نیز به همراه آن تغییر مکان خواهد داد.

کادر layout

چگونه دو تصویر در مایکروسافت ورد را روی هم قراردهیم؟

خب علاوه بر دو بخش Vertical و Horizontal در کادر Layout بخش دیگری به نام Options نیز در این کادر مشاهده می‌شود. یکی از گزینه‌ای ساده و در عین حال مفید این بخش گزینه Allow Overlap است.

اگر شما بیشتر از یک شی و یا تصویر در سند خود داشته باشید، می‌توانید به نوعی آن‌ها را در کنار هم و یا روی هم، برای آنکه نمای خوبی داشته باشید قرار دهید. با انتخاب گزینه Allow Overlap شما اجازه دارید تصویر دیگری را با درگ کردن روی تصویر کنونی خود قرار دهید. حال به مثالی که در ادامه می‌آید توجه کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که این گزینه به کل سند شما مربوط خواهد شد و همه تصاویر و آبجکت‌هایی که در سند ورد وجود دارند، این خصوصیت را دریافت خواهند کرد. البته این مسئله را هم مدنظر داشته باشید که تصاویر شما برای دریافت این خاصیت نباید در موقعیت In Line With Text قرار بگیرند.

همپوشانی تصاویر

حال اگر دو تصویر را روی هم قرار داده باشید و بخواهید تصویری که در پایین قرار دارد را با تصویر بالایی جایگزین کنید، در برگه Layout یا Format گزینه‌های Bring Forward و Send Backward شما را در این زمینه یاری می‌کنند.

 یا Format گزینه‌ Bring Forward

کاربرد گزینه‌های Lock Anchor و Move Object With Text

کار با گزینه‌هایی که تاکنون به شما معرفی کردیم بسیار ساده است، مخصوصا زمانی که شما به اندازه کافی با آن‌ها تمرین کرده باشید و نتایج را در موقعیت‌های مختلف بررسی کنید. از طرف دیگر گزینه‌هایی مانند Move Object With Text و Lock anchor ممکن است اندکی گیج‌کننده باشند. خب پس لازم است که با دقت بیشتری به این بخش توجه کنید.

اولین نکته‌ای که در تست این گزینه‌ها به ذهن خطور می‌کند این است که اکثر کاربران تصور می‌کنند که این دو گزینه چندان مهم نیستند و شاید به این خاطر باشد که این گزینه‌ها تنها روی تصاویری کار می‌کنند که محل قرارگیری آن‌ها در صفحه ثابت نباشد. در واقع زمانی که موقعیت تصویر از In Line With Text به موقعیت دیگری تغییر می‌کند، تنظیمات دیگری نیز که به دور از چشم کاربران هستند، فعال خواهند شد. درواقع این تنظیمات با عنوان Fix Position On Page شناخته می‌شوند و شما می‌توانید از منوی Wrap Text در برگه Format یا Layout آن را مشاهده کنید.

زمانی که گزینه یاد شده فعال باشد عملاً گزینه‌هایی مانند Move Object With Text و Lock Anchor کاری انجام نخواهند داد. درواقع این گزینه‌ها زمانی عمل می‌کنند که تصاویر و سایر عناصر اجازه حرکت در صفحه را داشته باشند. برای استفاده از آن‌ها شما باید گزینه Move With Text را از منوی Wrap که در بالا نشان داده شد، فعال کنید.

Wrap

خب حالا در کادر Layout گزینه Move Object With Text مشخص می‌کند تصویری که در یک پاراگراف قرار دارد، جزو آن پاراگراف هست یا نه. اگر این گزینه فعال باشد به این معنی است که با انتخاب پاراگراف بالایی حتما تصویر و یا عنصر پایینی آن هم انتخاب خواهد شد. به مثال زیر توجه کنید:

در ابن مثال تصویری در متن درج و موقعیت آن نیز روی Middle Top تنظیم شده است.

middle top

زمانی که خصیصه Move Object With Text فعال است، اگر پاراگراف دیگری در بالای پاراگرف فعلی اضافه کنیم، تصویر همچنان در پاراگرافی که در آن قرار دارد باقی می‌ماند.

Move object with text

اما زمانی که Move Object With Text غیرفعال باشد، تصویر به قسمت وسط و بالای پاراگراف دوم منتقل خواهد شد.

Move object with text

این راهی است که مایکروسافت ورد برای ادغام یک تصویر با پاراگرفی که در آن قرار دارد برای ما به ارمغان می‌آورد. حالا هر بار که تصویر انتخاب می‌شود روی آن علامت لنگر کوچکی مشاهده خواهد شد.

anchor در ورد

اگر این علامت را با وجود انتخاب گزینه Move Object With Text مشاهده نمی‌کنید می‌توانید به مسیر File > Options > Display بروید و گزینه Object Anchors را فعال کنید.

توجه داشته باشید، اگر تصویری این چنین را به پاراگراف دومی منتقل کنید، علامت لنگر نیز با آن منتقل خواهد شد و در این حالت تصویر و یا شی مورد نطر متعلق به پاراگراف دوم خواهد بود.

حالا اگر بخواهید که تصویر با انتقال خود باز هم متعلق به پاراگراف اول باشد چه؟ یعنی اگر این پاراگراف با همین تصویر به صفحه دیگری منتقل شد، باز هم در مکانی قرار بگیرد که در صفحه مبدا در آن قرار داشت در واقع اینجا همان جایی است که گزینه Lock Anchor کاربرد خود را نشان می‌دهد. زمانی که گزینه Lock Anchor فعال باشد، شما می‌توانید تصویر و پاراگراف مورد نظر خود را با خیال راحت و حفظ خصوصیات مربوطه به صفحه دیگری انتقال دهید.

خب حالا با این امکانات دریافتیم که مایکروسافت ورد به واقع عملکردی هوشمندانه‌تر و مسلماً بهتر از یک ماشین چاپ برای همپوشانی و تنظیمات مربوط به متن و تصویر در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

به نقل از : mag.plaza.ir

CopyRight Original Article منبع اصلی و رعایت قانون کپی رایت