آموزش کامل پیدا کردن گوشی گم‌شده (شامل گوشی‌های اندروید، ویندوزفون و آی‌فون)

اگر شما گوشی خود را گم کرده‌اید، این مطلب به شما کمک می‌کند تا با راه‌های پیدا کردن آن آشنا شوید. برای همه ما پیش‌آمده که گوشی‌مان را در مکانی مثلا سر میز غذا در رستوران یا روی نیمکت پارک، جاگذاشته‌ایم؛ این احتمال وجود دارد که کسی آن را پیدا کرده باشد یا حتی داخل جیب کتمان باشد و ما از آن اطلاعی نداشته باشیم. حال سوال اینجاست که چگونه می‌توانیم گوشی گم‌شده خود را پیدا کنیم؟

خوشبختانه چندین راه مختلف وجود دارد که به شما در یافتن گوشی گم‌شده‌تان کمک می‌کند. اگر گوشی شما یک گوشی هوشمند باشد (فرقی ندارد اندروید باشد یا iOS یا ویندوز فون) به‌احتمال بسیار زیادی برنامه‌ای در آن نصب شده که به شما کمک می‌کند آن را سریع‌تر پیدا کنید؛ همچنین برنامه‌های ردیاب دستگاه را می‌توانید برای این امر نصب کنید. البته اگر گوشی شما هوشمند هم نباشد، می‌توان آن را ردیابی کرد. به‌هرحال ما در این مطلب راه‌های مختلفی را برای پیدا کردن یک گوشی گم‌شده، به شما آموزش می‌دهیم، بنابراین حتما تا انتها این مطلب را دنبال کنید.

گوشی‌های هوشمند

اگر گوشی گم‌شده شما یک گوشی هوشمند باشد، نگران نباشید، هر سه تولیدکننده بزرگ پلتفرم‌های هوشمند (اپل، گوگل و مایکروسافت)، تکنولوژی بازیابی تلفن را در سیستم‌عامل خود تعبیه کرده‌اند. عموما این برنامه‌ها از حساب کاربری مرتبط با تلفن شما استفاده می‌کنند. در دستگاه‌های اندروید، حساب کاربری همان حساب گوگل و در دستگاه‌های iOS، حساب iCloud و همچنین در دستگاه‌هایی که سیستم‌عامل آنها ویندوزفون باشد، حساب کاربری مرتبط، همان حساب مایکروسافت شماست. هر سه سیستم‌عامل به شما اجازه می‌دهند که از راه دور به تلفن خود دسترسی پیدا کنید تا بتوانید با آن تماس بگیرید یا یک پیام هشدار برای یابنده آن بنویسید.

البته این ویژگی تا زمانی می‌تواند کارایی داشته باشد که گوشی شما روشن باشد. مثلا اگر باتری گوشی شما تمام شده باشد و کسی آن را پیدا کند، دیگر متاسفانه این برنامه‌ها کارایی ندارند.

توجه داشته باشید که هیچ اطلاعات شخصی‌ از خودتان (مثلا آدرس خانه) به یابنده گوشی ندهید! اگر مطمئن شدید که او شخصی مورد اعتماد است، برای گرفتن گوشی خود با او قرار بگذارید. ما به شما توصیه می‌کنیم که حتما تمام جوانب را بررسی کنید و بازهم هرگز تنها با شخص یابنده ارتباط برقرار نکنید. بهتر است با پلیس یا مراجع مرتبط نیز هماهنگ کنید.

ما در اینجا روش ارتباط با گوشی گم‌شده را در هر سه پلتفرم بزرگ توضیح می‌دهیم.

چگونه گوشی اندرویدی گم‌شده خود را پیدا کنیم؟

در سیستم‌عامل اندروید، یک سرویس اختصاصی گوگل برای پیدا کردن گوشی وجود ندارد، اما برنامه‌های جانبی بسیار زیادی برای یافتن گوشی گم‌شده طراحی شده‌اند. راحت‌ترین راه، استفاده از برنامه Find My Deviceاست که به‌صورت خودکار از طریق سرویس گوگل پلی بر روی گوشی شما عمل خواهد کرد. البته شما می‌توانید این برنامه را از طریق گوگل پلی دانلود و نصب کنید. تمامی دستگاه‌هایی که سیستم‌عامل آنها اندروید ۲.۳ و یا نسخه‌های بالاتر است، قابلیت استفاده از این برنامه را دارند.

استفاده از این برنامه به‌اندازه‌ای ساده و آسان است که شما می‌توانید مثلا در گوگل عبارت “گوشی من کجاست” را جستجو کنید و به‌راحتی مکان آن را بیابید. با استفاده از این روش شما می‌توانید پسورد گوشی خود را عوض کنید یا حتی با آن تماس برقرار کنید. برنامه Find My Device از طریق GPS و یا وای‌فای به دنبال مکان گوشی شما می‌گردد.

find-my-device-locked-device- آموزش کامل پیدا کردن گوشی گم‌شده (شامل گوشی‌های اندروید، ویندوزفون و آی‌فون)

برای آنکه مطمئن شوید در گوشی اندروید شما ویژگی Find My Device فعال است، به Settings رفته و از آنجا وارد Google یا Google services شوید. بررسی کنید که در بخش Find My Device گزینه Security and Remotely locate this device روشن باشد.

find_my_phone_windows_phone-720x720 آموزش کامل پیدا کردن گوشی گم‌شده (شامل گوشی‌های اندروید، ویندوزفون و آی‌فون)

اگر شما به هر دلیلی نمی‌توانید گوشی خود را پیدا کنید، توجه داشته باشید که به‌منظور حفظ حریم شخصی‌تان، می‌توانید اطلاعات مهم خود را پاک کنید. البته برای این کار لازم است که گوشی شما به اینترنت وصل باشد تا شما بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید. شرکت گوگل در اندروید ۵.۰ آب‌نبات‌چوبی (Lollipop)، ویژگی بازگشت به اطلاعات کارخانه (FRP) را معرفی کرد. این ویژگی برای آن طراحی‌شده که اگر احیانا گوشی شما دزدیده شود، بتوانید اطلاعات آن را پاک کنید و یا آن دستگاه را قفل کرده تا دزد گوشی شما نتواند آن را بفروشد. اگر شما گوشی خود را با استفاده از (FRP)، به تنظیمات اطلاعات کارخانه بازگردانید، گوشی شما به‌طور کامل پاک شده و قفل می‌شود. حال اگر نتوانید اطلاعات نام کاربری و کلمه عبور آخرین حساب کاربری گوگل فعال در این گوشی را وارد کنید، این دستگاه برای همیشه قفل خواهد ماند.

برنامه جانبی دیگری وجود دارد که می‌توانید آن را نصب کرده و گوشی خود را بیابید. Cerberus Anti-theft یک برنامه بسیار قدرتمند است که به شما اجازه می‌دهد علاوه بر پیدا کردن مکان گوشی خود، به موارد دیگری از آن نیز دسترسی داشته باشید. این برنامه ویژگی‌های متعددی مانند کنترل بیشتر در مورد نحوه ردیابی دستگاه، ارسال اسکرین شات از صفحه گوشی، امکان گرفتن عکس از هر دو دوربین جلو و پشت گوشی (اگر احیانا دزدی گوشی شما را ربوده باشد) و بسیاری از امکانات دیگر را فراهم می‌کند. توجه کنید که Find My Device بسیاری از این ویژگی‌ها را ندارد. یک ویژگی بسیار مناسب دیگری نیز در این برنامه وجود دارد که با استفاده از آن به هیچ شخصی اجازه تنظیم مجدد گوشی شما داده نمی‌شود، مگر زمانی که تنها شما (با اطلاعاتی مانند پسورد و نام کاربری) به آن دسترسی پیدا کنید.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که می‌تواند در پیدا کردن گوشی سامسونگ بسیار کمک کند، Find My Mobile است. از این برنامه می‌توان برای پیدا کردن مکان، قفل ‌کردن یا پاک کردن کلیه اطلاعات گوشی استفاده کرد. شما برای این برنامه لازم است در حساب کاربری سامسونگ خود حالت کنترل از راه دور گوشی را فعال کنید. برای بررسی امکان استفاده از Find My Mobile به Settings قسمت Lock screen & Security بروید، اگر در منوی بازشده گزینه Find My Mobile را مشاهده می‌کنید، یعنی می‌توانید از آن استفاده کنید. برای فعال کردن گزینه دسترسی از راه دور، به Settings بخش Security مراجعه کنید؛ پس‌ازآن وارد Find My Mobile شوید و Remote controls را فعال کنید.

samsung-find-my-mobile آموزش کامل پیدا کردن گوشی گم‌شده (شامل گوشی‌های اندروید، ویندوزفون و آی‌فون)

چگونه گوشی آیفون گم‌شده خود را پیدا کنیم؟

تنها راه و بهترین راه پیدا کردن گوشی آیفون از طریق برنامه‌های اصلی خود شرکت اپل، استفاده از برنامه Find My iPhone است. این برنامه در تمام گوشی‌های iOS به‌صورت پیش‌فرض نصب شده و در صورت جستجوی دستگاه گم‌شده، روی نقشه، مکان آن را نشان می‌دهد. البته برای آنکه بتوانید از این ویژگی استفاده کنید، لازم است یک کامپیوتر یا یک دستگاه iOS دیگر را داشته باشید که برنامه Find My iPhone در آن نصب شده باشد. متاسفانه این ویژگی تنها زمانی قابل‌دسترسی است که گوشی شما، هم روشن و هم به اینترنت متصل باشد.

icloud-find-my-iphone آموزش کامل پیدا کردن گوشی گم‌شده (شامل گوشی‌های اندروید، ویندوزفون و آی‌فون)

برای استفاده از این ویژگی کافی است وارد iCloud شوید و قسمت Find My iPhone را باز کنید. این سرویس اپل روی نقشه موقعیت گوشی شما را نمایش داده و به شما اجازه می‌دهد که با آن تماس گرفته، یا پیامی ارسال کرده و یا تمام محتویات آن را پاک کنید. تمام این موارد بدون هیچ‌گونه تنظیمات دیگری قابل انجام است.

برنامه Find my iPhone می‌تواند موقعیت لپ‌تاپ MAC، iPod و iPad را نیز مشخص کند. این برنامه برای تمامی دستگاه‌های iOS بسیار کاربردی است. چند وقت پیش پلیس برای گرفتن مجرم فراری نیز از این برنامه استفاده کرد، بنابراین بااطمینان می‌توان گفت که قطعا این برنامه بسیار قوی و قدرتمند است.

اپل همچنین از یک برنامه امنیتی دیگر به نام Activation Lock برای محافظت گوشی آیفون از دزدیده شدن نیز استفاده می‌کند. لازم است برای اجرای حالت Activation Lock قبل از غیرفعال سازی Find My iPhone و یا پاک کردن اطلاعات گوشی، ID اپل و پسورد خود را وارد کنید.

چگونه گوشی ویندوزفونی گم‌شده خود را پیدا کنیم؟

کاربران گوشی‌های ویندوزفون، برای پیدا کردن گوشی گم‌شده خود نگران نباشند؛ اگر شما گوشی خود را گم کرده‌اید، با استفاده از سرویس مایکروسافت می‌توانید آن را پیدا کنید. این شرکت برای سیستم‌عامل ویندوزفون ۸.۱ و نسخه‌های جدیدتر ویژگی پیدا کردن گوشی گم‌شده را طراحی کرده است. با این ویژگی به‌راحتی می‌توانید مکان گوشی خود را پیدا کنید و حتی با آن تماس داشته باشید. پس‌ازآنکه وارد حساب مایکروسافت خود شدید، دیگر نیازی به هیچ تنظیمات جانبی برای کار با این ویژگی نخواهید داشت. هرچند که این برنامه نیز تنها زمانی کار می‌کند که گوشی شما روشن و به اینترنت وصل باشد.

find_my_phone_windows_phone آموزش کامل پیدا کردن گوشی گم‌شده (شامل گوشی‌های اندروید، ویندوزفون و آی‌فون)

فقط لازم است به devices page مایکروسافت مراجعه کنید. در آن صفحه، شما لیست تمامی گوشی‌ها و تبلت‌های خود را مشاهده خواهید کرد. در این قسمت می‌توانید گوشی یا تبلت گم‌شده خود را ردیابی کنید. البته همچنین می‌توانید دستگاه‌های دیگری را که در این لیست مشاهده نمی‌کنید، وارد کرده و از راه دور آنها را قفل کرده یا اطلاعات آنها را پاک کنید تا از امنیت اطلاعات شخصی خود مطمئن شوید.

گوشی‌های ساده

اگر شما یک گوشی ساده را گم کرده‌اید، بهتر است راه‌های زیر را انجام دهید تا شاید بتوانید آن را پیدا کنید (توجه کنید که این روش‌های برای یافتن یک گوشی هوشمند نیز موثر است).

گام اول: با گوشی خود تماس برقرار کنید. اگر گوشی‌تان در نزدیکی شما باشد با شنیدن صدای زنگ یا لرزش آن متوجه خواهید شد. اگر واقعا در جای دیگر باشد، این امکان وجود دارد که کسی آن را جواب دهد و بتوانید مکان آن را پیدا کنید.

گام دوم: تمام مکان‌هایی را که در طول روز بوده‌اید و احتمال می‌دهید در آنجا گوشی خود را جاگذاشته باشید، کاملا بررسی کنید. اگر شما صدای زنگ یا لرزش آن را نمی‌شنوید، ممکن است باتری آن تمام شده و گوشی شما خاموش شده باشد، بنابراین با دقت همه‌جا را بگردید.

گام سوم: اگر احساس می‌کنید که کسی آن را دزدیده یا ممکن است در آینده کسی آن را پیدا کند با یک گوشی دیگر به آن پیام کوتاه بزنید و حتی جایزه‌ای برای یابنده در نظر بگیرید.

گام چهارم: به سرویس ارایه‌دهنده خود اطلاع دهید. اگر از پیدا کردن آن ناامید شدید، با شرکت ارایه‌دهنده مخابراتی خود تماس بگیرید و به آنها گم‌شدن گوشی خود را اطلاع دهید. این امکان وجود دارد که آنها ردیابی GPS را انجام دهند و اگر این روش نیز جواب نداد، سیم‌کارت خود را غیرفعال کنید تا مشکلی برای آن به وجود نیاید. شرکت‌های مخابراتی سیاست‌ها و روش‌های متفاوتی در این‌گونه موارد اتخاذ می‌کنند، بهتر است آنها را حتما بررسی کنید.

گام پنجم: شماره گوشی گم‌شده خود را ثبت کنید. اگر شماره IMEI گوشی خود را می‌دانید یا درجایی یادداشت کرده‌اید، حتما جهت ثبت آن اقدام کنید.

گام ششم: سعی کنید همیشه مراقب گم‌شدن گوشی‌تان باشید و احیانا خود را برای چنین شرایطی نیز از قبل آماده کنید. می‌توانید به‌طورکلی گوشی هوشمند تهیه کرده و در سامانه‌های مختلف جدید ردیابی، تلفن خود را ثبت کنید.

در پایان پیشنهاد ما این است که همیشه در نگهداری گوشی خود دقت لازم را داشته باشید و در صورت گم کردن آن همواره روش‌ها و برنامه‌های مختلف را امتحان و بررسی کنید.

نوشته آموزش کامل پیدا کردن گوشی گم‌شده (شامل گوشی‌های اندروید، ویندوزفون و آی‌فون) اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

CopyRight Original Article منبع اصلی و رعایت قانون کپی رایت