آموزش – نحوه دسترسی به تنظیمات BIOS در ویندوز ۱۰

بسیاری از تنظیمات مربوط به کامپیوتر در بخش بایوس (BIOS) قرار دارند. تنظیماتی مثل تغییر نحوه بوت، تغییر ساعت و …. . اما چگونه می‌توان به تنظیمات این بخش دسترسی داشت؟ در ادامه با آموزش دسترسی به بایوس در ویندوز ۱۰ همراه ما باشید.

بایوس (BIOS) بخشی است که در آن می‌توانید تنظیمات مربوط به حافظه رم، پردازنده مرکزی سیستم خود، پورت‌های سیستم و تنظیمات مخنلف دیگری را تغییر دهید. در سیستم‌های مختلف و در برند‌های مختلف، دسترسی به بخش تنظیمات BIOS تفاوت می‌کند. البته در سیستم‌های جدید، تنظیمات UEFI که گستردگی بیشتری را نسبت به BIOS دارند، جایگزین BIOS شده‌اند. در ادامه به راه‌های دسترسی به تنظیمات BIOS اشاره خواهیم کرد.

تفاوت بین BIOS و UEFI چیست؟

BIOS که مخفف عبارت Basic Input/Output System است یک مجموعه تنظیمات نرم افزاری است که بر روی یک چیپست در کامپیوتر شما ذخیره شده است. این بدان معناست که قبل از اینکه ویندوز شما بالا بیاید، تنظیمات این بخش، لود شده‌ند. تنظیمات این بخش در حقیقت تنظیمات اساسی سیستم را شامل می‌شود که سیستم برای اجرا شدن، نیاز به خواندن آن‌ها دارد. در ابتدا سیستم با خواندن تنظیمات بایوس اطمینان حاصل می‌کند که حافظه رم، هارد سیستم و به صورت کلی سخت افزار‌های سیستم در سلامت در حال کار کردن هستند یا خیر. کاربران می‌توانند با دسترسی به تنظیمات این بخش تصمیم بگیرند که چه نوع دیسک‌ها و سخت افزار‌هایی قبل از بالا آمدن ویندوز چک شوند. قدمت بایوس، به زمانی می‌رسد که سیستم عامل داس در کامپیوتر‌ها وجود داشت. با جایگزین شدن سیستم عامل‌های جدید، بایوس نیز با تنظیمات جدید و قابلیت‌های جدید ارتقا یافت.

اما اکنون UEFI از بایوس رایج‌تر است. این تنظیمات مربوط به دیسک‌های سخت افزاری با هر حجمی و سرعت‌های بالا می‌باشد. به طور کلی با افزایش قابلیت‌های کامپیوتر و سخت افزار سیستم، شما نیاز دارید که به UEFI دسترسی داشته باشید. در یک جمله؛ UEFI همان بایوس است که نامش تغییر کرده است. بزرگترین تفاوت UEFI با بایوس این است که شما در UEFI می‌توانید با موس و کیبورد به گزینه‌های مختلف دسترسی داشته باشید و تنظیمات را تغییر دهید. بایوس این قابلیت را ندارد و شما تنها با کیبورد می‌توانید به دنیای تنظیمات بایوس سفر کنید!

دسترسی به تنظیمات BIOS در سیستم‌های جدید

اگر کامپیوتر و یا لپتاپ خود را در سال‌های اخیر خریده‌اید، به احتمال زیاد به جای تنظیمات سنتی BIOS، تنظیمات UEFI بر روی سیستم شما وجود دارد. مسیر دسترسی به این تنظیمات ممکن است کمی پیچیده باشد! ممکن هم هست که پیچیدگی خاصی نداشته باشید. شما به عنوان اولین حرکت می‌توانید همان کلید قدیمی F2 را در هنگامی که سیستم خود را روشن می‌کنید فشار دهید. در این گونه سیستم‌ها معمولا در هنگام روشن شدن سیستم پیغام Press F2 for setup بر روی صفحه نمایش نشان داده می‎شود. اگر با این کار سیستم شما هیچ واکنشی نشان نداد، منتظر باشید که ویندوز ۱۰ بالا بیاید. حال بر روی منو استارت کلیک کرده و گزینه Power را انتخاب کنید. حال گزینه های Sleep، Restart یا Shutdown را می‌بینید، دکمه Shift را نگه دارید و روی Restart کلیک کنید.

همچنین می‌توانید به آدرس Settings>Update & Security>Recovery رفته و در زیر گزینه Advanced startup روی Restart کلیک کنید. با انجام یکی از این کار‌ها ویندوز شما ریستارت شده و یک صفحه آبی رنگ لود می‌شود که گزینه‌های زیادی در آن وجود دارد.

ACCESING BIOS IN WINDOWS 10 / دسترسی به BIOS در ویندوز 10

در این بخش سه گزینه وجود دارد: Continue، Troubleshoot و Turn off your PC. روی گزینه Troubleshoot کلیک کنید و سپس گزینه Advanced را انتخاب کنید. در این بخش با کلیک بر روی UEFI Firmware Settings به تنظیمات UEFI سیستم خود راه پیدا می‌کنید. این آغاز راه است! حتما در مورد کاری که در این بخش قصد انجام آن را دارید، کاملا آگاه باشید. تغییرات تنظیمات این بخش می‌تواند تغییرات اساسی را در سیستم شما بوجود آورد.

دسترسی به تنظیمات BIOS در سیستم‌های قدیمی

شاید همه از ویندوز ۱۰ استفاده نکنند. ویندوز ۱۰ در حقیقت جدیدترین و به‌روز‌ترین سیستم عامل شرکت مایکروسافت است، اما با این وجود چون سفت‌افزار را نمی‌توان تغییر داد، اگر شما یک سیستم قدیمی در خانه خود دارید، احتمالا باید به فکر دسترسی به تنظیمات BIOS باشید. برای این کار ابتدا کامپیوتر خود را روشن کنید و یکی از کلید‌های Esc ،Del یا یکی از کلید‌های F (معمولا کلید F2) را فشار دهید تا به تنظیمات BIOS هدایت شوید.

ACCESING BIOS IN WINDOWS 10 / دسترسی به BIOS در ویندوز 10 / بایوس

معمولا در سیستم‌هایی که توسط سازنده‌های مختلف ساخته شده‌اند، دسترسی به BIOS می‌تواند متفاوت باشد. می‌توانید با جست‌و‌جو در گوگل با ذکر برند سیستم خود، نحوه دسترسی به این تنظیمات را به صورت دقیق بدانید. همانند UEFI باید مراقب گزینه‌های موجود در بخش BIOS هم باشید. چرا که اگر حتی یکی از این تنظیمات را به صورت اشتباه تغییر دهید، سیستم شما حتی امکان دارد که دیگر بالا هم نیاید.

به نقل از : mag.plaza.ir

CopyRight Original Article منبع اصلی و رعایت قانون کپی رایت